close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • המומלצים | שירים

    מערכת סלונט | המומלצים | שירים | התפרסם ב - 09.07.20

    “עד הקיץ הבא” | סמדר שרת | הוצאה עצמית | 2019

    “שירי הספר הזה בשלים. זו בשלות נעימה, שמקבלת בהשלמה גם את מה שאינו בהכרח טוב ורצוי וגם את מה שעדיין כואב. זו בשלות שמשרה על השירים אווירה של רוגע וחסד אך לא מניחה לשכוח שמתחת לרוגע הזה סערו פעם סערות גדולות, שאולי הן עדיין סוערות אך ניתן לשלוט בהן . סערות שפעם טלטלו את הנפש וכעת אפשר לנוח מהן קצת, ואולי, עם קצת יותר מקמצוץ של רצון טוב, אפשר אפילו להתיידד איתן. “מה שצריך לקרות קורה” כותבת סמדר, ובאותו שיר היא ממשיכה: “סוף סוף הרצון שלי כסמדר לא חשוב”. ברור לחלוטין לכל מי שקורא את שירי “עד הקיץ הבא”, שהספר הזה הוא גם – ואולי בעיקר – הצהרה אישית חד-משמעית על כך שסמדר וכתיבת שירים הם מהות קיומית אחת בלתי נפרדת. על כך שפשר הקיום של סמדר הוא השירה וללא שירה אין לה חיים. “זה הזמן לכתוב שירים/זה הזמן להיות”, היא כותבת, ובשיר הפותח את הספר היא מוסיפה:
    אֲנִי מִתְפַּלֶּלֶת
    לְבוֹאָן הַמָּתוֹק שֶׁל הַמִּלִּים
    כְּדַרְכָּן וּכְסִדְרָן
    יוֹם יוֹם
    לַיְלָה לַיְלָה
    כָּל עוֹד נַפְשִׁי.
    אווירה של חסד – חסד עם בני האדם ועם העולם – יש גם בשירי הנוף האורבני והמדברי שבספר. בליריקה אישית עדינה סמדר מביאה בסדרת שירים מקסימה תמונות שיריות על ערבי שבת מול הים באשדוד, ובסדרת שירים אחרת על חוויות אישיות מול הנופים הפראיים של ים המלח. הספר של סמדר שרת הוא עדין, רגיש ולירי, אבל בנוסף להיותו ספר שירה הוא גם מלמד משהו על התמודדות רבת תהפוכות שהגיעה לשלב החסד. חסד על מה שהיה בחיים האלה ומה שלא היה ועל מה שיש בהם עכשיו ומה שאין”. (פרופ’ יצחק בן מרדכי)

    לעמוד הספר


    “האהבה הלבנה” | חיים ספטי | הוצאת כרמל | 2010

    “האהבה הלבנה” הוא ספר השירה השלישי של חיים ספטי. קדמו לו הספרים “דו”ח על יתרת הנפש” ו”הזמן קורס, ניתך” – שני ספרים בעלי כותרים מורכבים, התובעים עיון והעמקה. במבט ראשון נראה כי כותרתו הצנועה של הספר החדש, “האהבה הלבנה”, מזמנת לקורא חוויית קריאה תובענית פחות, אך לא היא. הספר מצריך קריאה מוקפדת ושהויה, על מנת להתוודע אל עושר הטעמים והניחוחות של יין בשמים זה. בספר קיימת זיקה עמוקה, כפולת פנים, של כתיבה על העבר, מחד גיסא, ומאידך גיסא, תהייה על ההווה ועל העתיד, תהייה נוקבת שאינה מותירה מקום לספקות. הפניית המבט אל העבר אף בוחנת סוגיות עתיקות, השקפות ופילוסופיות קדומות, בזיקה לימינו אנו. המרחב התרבותי אותו חובקים השירים הוא, אפוא, רב יריעה. נראה כי הספר מבקש לתפוס, ובחביקה אחת, עולם ומלואו. “מהבל אל הבל”, כדבר השיר בספר. האוּמנם? בספר נפרשת יריעה רחבה ביותר, בה קוטב אחד של הקשת המפוארת רבת הפנים מתאווה לחבור אל משנהו, בתכנים, במצלולים, בזמנים, במקומות, ברגשות, בתובנות. “מהבל אל הבל”? או שמא “מקוטב אל קוטב. מלוא הקשת”. על כך מוזמן הקורא בספר להחליט. (ד”ר שרה דיצה קורצ’י, שם עט ומכחול: סילן סתו)

    לעמוד הספר


    “שירים קטנים” | ארלט מינצר | עמדה | 2020

    *
    טֶבַע דּוֹמֵם
    חָתוּל שָׁחֹר וַאֲגַרְטָל
    כְּבָר לֹא
    *
    דַּי, נִפְרַדְנוּ.
    בָּרְחוֹב צוֹעֲדִים
    אֲנִי וְכוֹבָעִי
    *
    שְׁאֵרִיּוֹת הַיּוֹם –
    עַל פַּח אַשְׁפָּה
    קֶרֶן שֶׁמֶשׁ מִשְׁתַּהָה

    השירים בספרה של ארלט מינצר מגוונים בתוכנם ובסגנונם – סגנון חופשי, שירי פרוזה, סונטות, מרובעים ושירים קצרצרים עם רישומי קובייה בתהליך פירוק. נושא השירים הוא מצב האדם – היש והאין בחייו, אהבותיו, כאביו וצערו. שירה אכפתית ומרגישה, נוגעת בנפש ובמצוקותיה ואינה מתעלמת מעוולות.

    לעמוד הספר


    “לובשת בגד הפוך” | יערה בן־דוד | הקיבוץ המאוחד – ספרית הפועלים | 2020

    יערה בן־דוד, מן המשוררות האיכותיות והמוערכות בשירה העברית החדשה, מגישה באסופת השירים “לובשת בגד הפוך” סיכום ביניים של שלושים ושבע שנות יצירה, המאגד מבחר מספריה הקודמים לצד שירים חדשים שנכתבו בשנים האחרונות.  מתוך פלא מסע המילים הבורא עולמות, עולה שירה קיומית מפעימה וייחודית, שהכוח אצור בה דווקא בעדינות המבע, אשר צובר משמעות מכוח המִרקם הקולאז’י של הלשון והרבדים המזמינים פענוח. חכמת התוֹבנה הפואטית במבחר זה, חושפת התבוננות נוקבת ומודעת לעצמה ולזולתה. זרמי מחשבה מערבלים רמות שונות של זמן ושל מציאות עם רחשי לב ואירוניה דקה. הספר מציג מהלך שירי מרתק ורב־גוני שעיקרו ביוגרפיה, ארספואטיקה ואקטואליה, בו מתאזנים המטאפיזי והגשמי בחיזור חסר הפשרות אחר המילים ובהנחתן הטבעית והמדויקת זו ליד זו. תוך כך הן מצטרפות לכדי אמירות מרחיבות מבט ומקוריות, הנתונות ברקמה שירית מורכבת בהשראת אסוציאציות תרבותיות.”הוֹ פוֹרְטוּנָה, עוֹף הַחוֹל, / זְמַן בָּא בְּהִפּוּךְ כִּבְלֵדַת עַכּוּז.// תֻּפָּיו שֶׁל קַרְל אוֹרְף מַכִּים כְּתֻפֵּי הַנֶּפֶשׁ בַּגּוּף. // צוֹחֵק קַיִן בֶּן חַוָּה, נֶשֶׁל נָחָשׁ קָלוּעַ בֶּהָמוֹן… /וּמִנְחָתוֹ עַל סַף הַדּוֹלוֹרוֹזָה שֶׁל הַמֵּאָה.” המבט האנושי משתקף בגעגועים לדמות האם הנסיכית, לאהוּב שהיה, לאח המיוסר הבורח אל המוות ובקשב האמפתי לזר ולפליט. אלה חוברים למגוון נופי טבע, כאשר ה’אני’ במועדיו הוא המעטפת לכל. “הֵן מִתַּחַת לְעֵינִי יֵשׁ עוֹד / עַיִן עֲגֻלָּה וְתוֹמַהַת, עוֹצֶמֶת, נִפְקַחַת, / חוֹתֶכֶת, נוֹגַהַת, טוֹעֶמֶת, עֵירֻמָּה מִמִּלִים, / בָּבַת אֵינִי / הִיא דַּיֶּרֶת הַמִּשְׁנֶה שֶׁלִּי // וְכֶתֶם לֵדָה, רוּחַ אֵל קָטָן מֵעַל תְּהוֹם / עַכְשָׁו עַל בֹּהַק מִצְחִי.” “לובשת בגד הפוך” נחתם במסה של המשוררת “אני טיפת הגשם שכל צבעי הקשת בה”.

    לעמוד הספר


    “וו חיבור” | דני נגר | אבן חושן | 2020

    ספר שיריו החדש של דני נגר “וו חיבור” ממשיך במסעותיו למיפוי מחוזות האהבה והתשוקה. לפעמים הוא מחפש את האהבה בכרם גפנים, כמיטב מסורת השירה הארוטית, ולפעמים הוא מתאר את מעשה האהבה במרחב הביתי – במיטה או בשעת ארוחה, כשהאוהבים “מאבדים את כל נימוסי השולחן / וקורעים את הלחם/ בידיים”. הווייתו של הדובר בשירים שופעת סערות רגשיות וגופניות שבהן נוטלים חלק שלל דימויים כגון סוס טרויאני, אריה רועד מקור, פרפרים לבנים וגרגרי חול שנסחפים אחרי האהובה במחזורי גאות ושפל. השירים אינם מאבדים תקווה. הם מפללים ומייחלים, מתפללים בדבקות ובלהט ומחפשים בהתמדה “את המפתח / בכניסה // מתחת לעציץ”. (רפי וייכרט)

     “אל תאמיני”, כותב דני נגר, “לשקט הזה/ בטני מלאה סוסים טרויאניים.” המשפט הזה דומה בעיני להצלפת שוט. רגלי הסוסים מתחילות לבעור ,בטנם הטרויאנית מלאה בחיילי מילים, הדהרה מתחרזת בתשוקה, התשוקה היא בת הדודה של השירה והשירה היא הרגע בו מופר השקט. שירי הספר היפה הזה הם לא פחות מצהלת הסוסים אחרי שנפרצו שערי האורווה , והכול, כן הכול, באהבה גדולה. (רוני סומק)

    לעמוד הספר

    מערכת סלונט

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 1
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    ספרות ישראלית זה לא מצחיק!

    מערכת סלונט
    לאחר שקראתם את כל הספרים על השואה, על הסכסוך היהודי-ערבי, על...

    חַיַּת אֱמוּנָה / שְׁנֵי פָּמוֹטִים אֲחוּזֵי שִׁגָּעוֹן

    יעלה לילה
    חַיַּת אֱמוּנָה חַיַּת אֱמוּנָה נוֹטֶפֶת מוֹר וּלְבוֹנָה מְאַהֶבֶת שֶׁל הַאֱלוֹהַ בְּמַעְגָּלֵי הַסּוֹד. בַּמֹּפְתִים וּבָאוֹתוֹת...

    לוויה

    עמנואלה ברש רובינשטיין
    גופה. רופסת, נטולת חיים, מוטלת על העגלה עטופה בתכריכים לבנים, גוף...
    שינוי גודל גופן
    תצוגה קונטרסטית