close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • טנא ביכורים

    מערכת סלונט | טנא ביכורים‎‎ | התפרסם ב - 11.05.23

    "פילים לבנים" | קרן שווץ | עורכת: אילנה ברנשטיין | סדר ועטיפה: סטודיו דרום, מדלן כהן | בבל ומשכל | 332 עמודים | 98 שקלים | 2022

    במהלך לימודיה בלונדון, מגלה מירה, דוקטורנטית ישראלית, תצלום משפחתי שבמרכזו מקס כהן, קצין יהודי ששירת במשטרה הבריטית בפלשתינה ורעייתו תרז, בת למשפחת טמפלרים. קשיים כלכליים מזמנים אותה לביתם של פיטר ולנה, זוג סוחרי עתיקות הפורש עליה חסות זמנית, אך קורותיהם של מקס כהן ורעייתו ממשיכים לרדוף אותה ומעוררים בה את התשוקה לשוטט באתרים ממשיים וכן באתרי זיכרון בניסיון לתור אחר ההיסטוריה של המרחב בארץ ישראל פלשתינה.
    שאלת המחקר של מירה, העוסקת בפילים לבנים באדריכלות בת זמננו, נדחקת לטובת מסע דילוגים בין עבר להווה, בין לונדון לפלשתינה, בין מונומנטים אדריכליים לרשומות מן העבר, בין מה שהיה יכול להיות לבין מה שהיה. אך כדי להשלים את הפאזל ולהבין מה עלה בגורלו של מקס, עליה להפנות את המבט גם אל הנופים הפנימיים.

    "פילים לבנים", ספרה הראשון של קרן שווץ, הוא רומן מעורר השתאות המהתל בחלוקה המסורתית שבין סיפורת בדויה לסיפורת לא בדויה.

    לעמוד הספר


    "זרותו של העולם" | שאול פורת | עורכת: דבורה חיץ | צילום כריכה: נועה פורת | עמדה | 76 עמודים | 74 שקלים | 2023

    זרותו של העולם שאול פורת עטיפה עמדה

    שיריו של שאול פורת הם שירים של מי שאינו חושש לעמוד במקום החשוף. בין משברי החיים, במקומות הנמוכים שקרן השמש לא תמיד מאירה בהם, מוצא המשורר את קולו, את המילים הנאספות לשיר ואת נופי הטבע המשקיטים את נפשו, המהווים נקודת מוצא לתובנות על הקיום.

    הטבע הוא נושא מרכזי בשירים, ומשקף את פנימיותו של המשורר, את געגועיו התמידיים לנופי ילדות ולדמויות מעברו ואת רגישותו לעולם: לאדמת החמרה, למטעים ולניחוח הפריחה, לדרכי עפר ופרדסים, לדברים המושרשים בו משכבר.

    זהו ספר ביכורים בשל של משורר מבטיח, שכתיבתו מגובשת ועזת-מבע.
    (דבורה חיץ)

    לעמוד הספר


    "ריחן סאנסט" | אסף גורדון | עריכה: אסף אשרי | כנרת זמורה דביר | 400 עמודים | 98 שקלים | 2021

    לבנון, מוצב ריחן, חורף 99'. 

    פסגות נישאות מעל נחלים, ערפל סמיך מתפוגג בין הכרמים. בפנים, בין קירות הבטון של המובלעת הצפונית ביותר של צה"ל ברצועת הבטחון, חיים אנשים צעירים, כמעט ילדים: שאול הקצין המצטיין, אדם הסמל המופרע, תומר החובש הלא מתפקד, קובי המ"פ שהגיע מהגדודים, ניב הדוגמן, נדב המת, סודרי המתנחל שהוריד את הכיפה ושאר החיילים בפלוגה. 
    כולם יחד מנסים לשרוד את הקו במלחמה נעלמת ונטולת גיבורים, שיום אחד התפוגגה כמו הערפל על ההר, נדחקה אל שולי ההיסטוריה שלנו מפני המלחמות שבאו לפניה ואחריה.

    ישראל, תל אביב, עכשיו. 

    חופים צהובים וחמים. גלים. שקיעות צובעות את האופק. שאול הוא מדריך גלישה שזוף ושקט שעולמו מתנהל בין דירה שכורה למחסן גלשנים בחוף המערבי ביפו. הוא חי בבועה, מנותק, ובטוח שהניח מזמן את לבנון ואת חבריו מאחור. פגישה לא צפויה חושפת שריטות ישנות, צלקות שלא הגלידו, פצעים פעורים. העבר מתנפל עליו בלי הכנה מוקדמת, פורע חשבונות פתוחים שלא נסגרו מעולם.

    "ריחן סאנסט", ספרו הראשון של הבמאי והמפיק אסף גורדון ("תא גורדין", "איש חשוב מאוד", "אופוריה" ועוד), הוא רומן שכולו עוצמה גולמית, העוסק במחירים שאנו נדרשים לשלם על הדחקת הכאב.
    כמו זיכרון הוא נע בין העבר וההווה, בין החיים והמוות ובין קולות המלחמה לדממת הים. 
    "ריחן סאנסט" הוא ניסיון כואב וכובש לפרק את מוקשי האתמול שנראה לפרקים כאילו לא היה מעולם, ולפרקים, כאילו עודנו מלווה את חיינו כאן בכל אשר נלך.

    לעמוד הספר


    "סולו" | מורן פרידמן | עורכת: אורנה לנדאו | שתים הוצאה לאור | 202 עמודים | 68 שקלים | 2023

    השבועות עברו ואני גדלתי וגדלתי כמו עליסה, או שזה הבית שקטן וקטן.
    יום אחד הגיעה שיחה ממספר חסום. טעות או פרסומת. בחיי, סולו, לא יודעת מה גרם לי לענות, אולי סתם רציתי לדבר עם מישהו. "הלו", אמרתי תוך כדי התמתחות, אבל כלום. וכמעט ניתקתי, אבל אז שמעתי רחש מעבר לקו, תזוזה. "הלו"? 
    "גיל"? הקול שלך הפסיק את הפיהוק שלי באמצע, צללתי לתוך הספה כמו סלע. את הקול שלך הייתי מזהה גם באוזניים עצומות. דרך העור הייתי יודעת שזו את שקוראת לי. "גילי, זאת אני", אמרת, מהוססת, ואני לא הבנתי אם זו הבטן שלי שמתהפכת או העובר שמתהפך או שהחדר כולו פתאום זז.

    החברות בין גיל וסול התחילה עוד בימי בית הספר. גיל הרצינית והנאמנה נמשכת אל סול העצמאית, הבוגרת והכריזמטית. אחרי הצבא הן טסות ביחד להודו, שם הן נפרדות לראשונה. בטיול גיל מכירה את נדב, מתאהבת בו, אך מסתירה מסול וגם מנדב את רגשותיה. השתיקה של גיל גובה מחיר כבד כשעם החזרה לארץ נדב פוגש בסול, וכמו גיל הוא נשבה בקסמיה. גם לסול יש סודות משלה. היא מתקרבת ומתרחקת מגיל עד שיום אחד נעלמת לגמרי. 

    ואז, שנים אחר כך, סול חוזרת פתאום, ומבקשת מגיל בקשה בלתי אפשרית.

    "סולו" הוא סיפור על משולש אהבה, אבל יותר מכך, הוא סיפור על חברות שהחמיצה, על מה שקשר יכול לשאת ועל מה שמפרק אותו.

    לעמוד הספר


    "לנכדות של ונוס" | נגה דקל | עריכה: יואב גלבוע | איורים: הדס אלמגור | קתרזיס הוצאה לאור | 81 עמודים | 68 שקלים | 2023

    ״לנכדות של ונוס״ מאגד שירים שנכתבו בשנות ה־20 המאוחרות של המשוררת, ושואב השראה רגשית ואינטלקטואלית מתקופה זו העזה בצבע, באנשים, במקומות, במפגשים ובאומנויות. המשוררת מבקשת בספר לחקור מפגשים אינטרדיסציפלינריים בין האומנויות ולגעת בפיוט שמתגלם בהם. על כן, אופי השירים נוטה לפעול בתוך קונטקסט תרבותי ואומנותי נרחב: לפלרטט עם הקולנוע של גודאר, פליני וסורנטינו, להגדיר זהויות מתוך הפוטוריזם של פיקסו, לפרק את הנרטיב האישי־ציבורי ולהרכיבו מחדש כיאה לברכט. מעל לכל אלה, מקיימים שירי הספר שיח ער ומשמעותי עם כוכבים, אסטרונומיה ומיתולוגיות, ושיח זה טוען את הספר בערגה אל המיסטי, אל הנסתר, גם בתוך מציאות של הודעות וואטסאפ סתמיות וארעיות בנות זמננו. שמו הייחודי של הספר ״לנכדות של ונוס״ מבקש את פעולת ההענקה, בעיקר לבנות האדם, לאו דווקא כאקט פמיניסטי, אלא יותר כרצון להעביר חוויה חושית מלאה על האיכות המיתולוגית שקיימת בנשים, איכות שיש להעביר כמו מאימא לבת. בנוסף, הספר כולל איורים של היוצרת הדס אלמגור שאוירו במיוחד עבור הספר ובעקבות קריאת השירים.

    לעמוד הספר

    מערכת סלונט

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    זִכְרוֹן יַלְדוּת / חִלּוֹנִי גָּמוּר הָיִיתִי מַגִּיעַ לְאַבָּא

    יצחק גוילי
    זִכְרוֹן יַלְדוּת זִכְרוֹן יַלְדוּת אוֹפֵף אוֹתִי – עֶרֶב שַׁבָּת, כֻּלָּנוּ לְבוּשִׁים...

    חזרתי לרכב כדי להביא משקפי ראייה

    מיכל גורוביץ
    חזרתי לרכב כדי להביא משקפי ראייה. תחילה כל מה שיכולתי לראות...

    תפתח את הדלת    

    רחל היימן
    ככה פתאום הוא נועל את הדלת. אני אומרת לו "תפתח את...
    דילוג לתוכן