close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • נעים להכיר, יאיר בן־חור

    מערכת סלונט | נעים להכיר | התפרסם ב - 18.01.23

    יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. בעל תואר שני בלשון עברית ותואר ראשון בלשון וספרות מן האוניברסיטה העברית בירושלים. פרסם עד כה ארבעה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.


    למה אתה כותב? מאיזה מקום פורצת הכתיבה?

    אני כותב מתוך צורך, דחף. אני נוהג להגדיר את הצורך הזה כמחאה. לדעתי, כל כתיבה ספרותית כזאת או אחרת היא סוג של מחאה ונובעת מכאב, מרצון למחות על משהו – אישי ופרטי או ציבורי וחברתי. שהרי אם הכול מצוין, הכול ורוד ונהדר, לשם מה לכתוב?

    באיזה גיל התחלת לכתוב? מתי הרגשת שאתה יודע לכתוב?

    התחלתי לכתוב יומן יומי כשהייתי בן עשר. בגיל שתים־עשרה התחיל לשעמם לי והוספתי לו שירים שכתבתי. את הסיפור הראשון כתבתי בגיל 21. עד היום אני כותב שירים וסיפורים. בערך מגיל עשרים – אחרי שיצא לאור ספר שיריי הראשון כשהייתי בן שבע־עשרה –  אני מרגיש שאני יודע לכתוב. אבל עוד בגיל שבע־עשרה יצא ספר שיריי הראשון "שיר השירים אשר ליאיר" (סער, 1993).

    באיזה שלב התחלת להתייחס לעצמך כסופר/משורר?

    אחרי שיצא ספר שיריי השלישי, "העשב נרדם בשדות" (פיוטית, 2015) התחלתי להגדיר את עצמי משורר. אני עדיין לא מגדיר את עצמי סופר אף שכתבתי כמה וכמה סיפורים קצרים למבוגרים ולילדים.

    קח אותנו ביד ליום כתיבה טיפוסי שלך?

    מכיוון שהכתיבה אצלי היא צורך ולא עבודה, אני לא יושב בכל יום ומקדיש לה זמן. כשהיא באה היא באה. יש ימים שאני לא כותב שום דבר ויש ימים שאני כותב שלושה, ארבעה ולפעמים גם חמישה ושישה שירים ביום ואף יותר. זה תלוי בתקופה ובהשראה. בכל מקרה רוב השירים שלי נכתבים בלילה ביישומון "פתקים" של הטלפון הנייד, אז אני מעביר אותם למחשב ועובד עליהם עוד אם אני מרגיש צורך בכך.

    איפה אתה כותב, תאר לנו את סביבת העבודה שלך?

    אני כותב בבית, בעיקר בלילה – במחשב או בטלפון הנייד. אם במקרה אני לא בבית ויש לי רעיון לשיר או לשורה, אני כותב אותו בטלפון הנייד וכשאני חוזר הביתה אני ממשיך את הרעיון ומפתח אותו לשיר. 

    מה או מי גורם לך השראה?

    השראה אצלי עשויה לנבוע מכמה גורמים: שירה שאני קורא או שיר שאני מאזין לו – בעיקר של משוררים או פזמונאים שאני מעריך ואוהב כמו לאה גולדברג ויענקל'ה רוטבליט. כמו כן, הטבע בכללותו, הים – אני אוהב מאוד את הים ואת אוויר הים – וטיולים בארץ ובעולם. לפעמים עולה לי כך סתם שורה לראש וממנה מתחיל כל השיר.  

    מה בולם אותך? מה מקשה עליך לכתוב?

    לפעמים אני לא מרגיש צורך לכתוב, אין לי צורך למחות על משהו או להביע את עצמי, ולפעמים אני נמצא בתקופה עמוסה בעבודה ואני לא מצליח למצוא פנאי לכתוב. גם כשאני נמצא לקראת הוצאת ספר שירה חדש אני כמעט לא כותב, אלא מקדיש את הזמן לספר, לעריכה שלו וכיו"ב. אבל גם בתקופות כאלה לפעמים נוחתת ההשראה ואז אני כותב את הרעיון לשיר או את השורה שחשבתי עליה – וממשיך את השיר בתקופה אחרת, כשאני פנוי לכך מכל הבחינות. במחשב שלי יש התחלות לשירים, משפטים שעלו ועולים בראשי ורעיונות שאני יודע שמתישהו יבשילו לכדי שיר.

    האם הכתיבה שלך מתחילה מהדמויות או מהעלילה, ואיך אתה מפתח הלאה?

    אני כותב בדרך כלל שירה, לעיתים רחוקות עולה לי רעיון לסיפור קצר ואני כותב אותו. כשזה קורה אני מתחיל מהדמויות ומשם מפתח את העלילה. 

    איך אתה בונה את השירים שלך? האם אתה כותב במכה אחת/כמה איטרציות?

    בדרך כלל השיר מגיע ממילה או ממשפט שעולים בראשי ומשם אני זורם עם הכתיבה עד שהשיר נכתב. לעיתים יש לי רעיון לשיר ולא משפט, וממנו אני מתחיל לכתוב. כשאני כותב אני עושה זאת בדרך כלל במכה אחת ואחר כך יושב ועורך, מתקן, משפר ומהדק את השיר. רק כשהשיר מוכן וגמור מבחינתי אני מנקד אותו ומוסיף לו תאריך לועזי ותאריך עברי. לעיתים קורה שאני כותב שיר במכה אחת ומבחינתי כבר באותה מכה הוא שלם, גמור ומוכן ללא צורך בעריכה או בהידוק.  

    איך אתה יודע שטקסט מוכן? שכתב היד יוצא ממך לדרכו?

    לא תמיד קל לזהות זאת, אבל בעיקרון – כשאני מרגיש שלם עם הספר שאני רוצה להוציא לאור או עם השיר שכתבתי. כמובן, ספרים שהוצאתי בעבר, חלק מהם הייתי מוציא היום בצורה אחרת ולא כפי שיצאו בסופו של דבר. היום הייתי משנה בהם דבר אחד או שניים.

    אילו סיכונים לקחת בכתיבה שלך שהשתלמו בסופו של דבר?

    לא רואה סיכונים בכתיבה ספרותית ופואטית.

    מהם החלקים שאתה הכי אוהב והכי פחות אוהב בתהליך הוצאת ספר לאור?

    כל החלק של תחילת התהליך עם ההוצאה לאור פחות מלהיב אותי ואני פחות אוהב. החלק שאני הכי אוהב בתהליך ההוצאה לאור הוא כמובן שלב עיצוב הכריכה והשלב של העתק השמש לפני ההדפסה. לראות את הספר שלך בצורה מוחשית, פיזית וחיה ולא במחשב או בדפים מודפסים – זה מרגש אותי מאוד, עד דמעות. 

    אילו ספרים או סופרים השפיעו הכי הרבה על הכתיבה שלך?

    בעיקר משוררים – לאה גולדברג, רחל המשוררת, דוד פוגל ודליה רביקוביץ'.

    האם ואיך אתה עושה שימוש כסופר במדיה החברתית?

    יש לי דף משורר בפייסבוק ואני מפרסם בו מדי פעם בפעם. כמו כן, יש לי חשבונות טוויטר ואינסטגרם וגם בהם אני מפרסם שירים או סיפורים מדי כמה זמן. למעשה, כך החלה הסיבה לספר השירים האחרון שלי – פרסמתי לא מעט שירים בפייסבוק ובטוויטר עד שחשבתי למה לפרסם שם אם אפשר להוציא ספר?

    אילו תגובות אתה מקבל מקוראים?

    הרבה מאוד תגובות אוהדות, ביקורות טובות והרבה אהבה.

    על כמה פרויקטים אתה עובד בו זמנית?

    אני מניח שהכוונה לספרים שאני רוצה להוציא לאור – בדרך כלל אני עובד על ספר אחד. בשנה האחרונה יצא שעבדתי על שלושה ספרים בו בזמן – שני ספרי שירה וספר פילוסופי, המשך לספר פילוסופי שפרסמתי בעבר בשם "החיים כבחירה – המדריך המקוצר לשקט נפשי" (אוריון, 2017).

    מה אתה עושה כאשר אתה לא כותב?

    עובד – אני עורך ספרות, עורך לשון ונקדן במקצועי – מאזין למוזיקה, נח ונהנה מהחיים.

    על מה אתה עובד עכשיו?

    סיימתי לעבוד על ספר שירה ואני מחפש לו בית, הוצאה לאור שתוציא אותו.

    מערכת סלונט

    מה דעתכם?

    • 1
    • 0
    • 2
    • 2
    • 3

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    נעים להכיר, יוכבד בן־דור

    מאת: אוהד עוזיאל
    יוכבד בן־דור היא משוררת וסופרת, זוכת פרס ורטהיים ופרס ספרותי מטעם...

    סיגלון

    רחל מדר
    כְּשֶׁנּוֹלַדְתִּי, נָסְעָה אִמִּי בְּדֶרֶךְ הַצָּפוֹן. בְּפִתּוּלֵי הַכְּבִישׁ פָּרַח אֲחִירֹתֶם. צְהֹב יְמֵי...

    פִּתְאוֹם הֶחְשִׁיךְ

    יהודה ויצנברג ניב
    פִּתְאוֹם הֶחְשִׁיךְוְהַתְּכֵלֶת שָׁקְעָהבֵּין שַׂעֲרוֹתַיִךְ הַזְּהוּבוֹת. וְהָיָה שֶׁקֶט כְּזֶהוְהָיָה רֵיחַ כְּזֶהוְהַכָּל חִכָּה...
    דילוג לתוכן