close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • צרפת נגד אמזון

    דפנה רופין | חדשות תרבות | התפרסם ב - 03.11.21

    חנויות הספרים העצמאיות בצרפת משגשגות הודות לחקיקה למחיר משלוח מינימלי, שנועדה לעצור "תחרות מעוותת" מול אמזון


    בחנות הספרים העצמאית שלה, בעיירה הקטנה והכפרית Puy-en-Velay בדרום צרפת, אן הלמן ראתה זרם של לקוחות שאמרו שהם מעדיפים לקנות ספרים בחנות פיזית מאשר באינטרנט מאז מגיפת הקורונה.

    "מעולם לא מכרתי כל כך הרבה עותקים של 'הדבר' מאת אלבר קאמי," אמרה הלמן בשיחה עם ה"גארדיאן" הבריטי. "ילדים רצו ספרי פנטזיה. מבוגרים רצו רומנים וקלאסיקות, במיוחד סיפורים על וירוסים ואפוקליפסה. נוצרה התלהבות חדשה מקנייה מקומית ותמיכה בחנויות ספרים עצמאיות. זה נתפס כדבר הראוי לעשות."

    המחוקקים בצרפת מנצלים את התמיכה המוגברת הזו בחנויות ספרים עצמאיות כדי להמשיך במלחמתם נגד השליטה של ​​חברות הטכנולוגיה הגדולות, כמו אמזון, בשוק הספרים. חקיקה חדשה בצרפת תקבע מחיר מינימלי למשלוחי ספרים, על מנת לעצור את מה שהממשלה מכנה "תחרות מעוותת" בין חנויות ספרים עצמאיות לבין ענקיות דיגיטליות המספקות משלוח ספרים תמורת תשלום של 0.01 יורו.

    שרת התרבות הצרפתית, רוזלין באשלו, התחננה במהלך אחד הסגרים בשנה האחרונה: "אל תקנו ספרים מפלטפורמות מקוונות!" כעת הפרלמנט הצרפתי מגביל את יתרונות השוק של ענקיות האינטרנט, בתקווה שמדיניות זו תהווה תקדים למדינות אירופיות אחרות המבקשות להגן על חנויות הספרים הקטנות. דמי המשלוח המינימליים, שעליהם עדיין צריך להחליט במשא ומתן עם הרגולטור במדינה, אמורים להיכנס לתוקף בשנה הבאה. המהלך ייאלץ את ענקיות הטכנולוגיה לגבות תשלום זהה עבור משלוח כמו חנויות הספרים הקטנות וכך להגן על מוכרי ספרים עצמאיים.

    חוקים להגנה על ספרים ומסחר בספרים מהווים מקור נדיר לקונצנזוס פוליטי בצרפת, שבה הוויכוח הפך מתוח יותר ויותר לקראת המירוץ לנשיאות בשנה הבאה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז על קריאה כפעילות בעלת "עדיפות לאומית", והאריך את שעות הפתיחה של הספריות.

    בניגוד למבצעים על מכירות ספרים הנהוגים במדינות אחרות, החוק הצרפתי קובע את מחירי הספרים והקוראים משלמים אותו דבר עבור ספר חדש, בין אם הם קונים באינטרנט, ברשתות הספרים הגדולות או באחת מ-3,500 חנויות הספרים העצמאיות. החוק מאפשר הנחה מקסימלית על ספרים של 5% בלבד.

    אבל בעוד שהחוק הצרפתי אוסר על משלוחי ספרים בחינם, אמזון וחברות גדולות אחרות המוכרות באינטרנט עקפו זאת על ידי חיוב של סנט בודד עבור משלוח ספר. חנויות ספרים עצמאיות צריכות לגבות כ-6 או 7 אירו עבור משלוח ספרים בדואר כדי לשמור על שולי הרווח שלהן.

    יותר מ-20% מ-435 מיליון הספרים שנמכרו בצרפת ב-2019 נקנו באינטרנט.

    עתידן של חנויות הספרים העצמאיות בצרפת במהלך מגיפת הקורונה השפיע רבות על החוק החדש. לצרפת היו שלושה סגרים כלל ארציים. במהלך שני הסגרים הראשונים נותרו חנויות הספרים סגורות, למרות מחאות סופרים ומוציאים לאור. אבל במהלך הסגר השני, בנובמבר 2020, הממשלה שילמה החזרים עבור דמי המשלוח למוכרי ספרים עצמאיים. זה הביא לכך שחנויות קטנות שמרו על 70% מהכנסותיהן. "זה הוכיח עד כמה עלויות המשלוח מהוות בלם עבור חנויות ספרים מקומיות," אמרה הסנאטורית לור דארקוס שניסחה את החוק החדש.

    בסגר השלישי באביב האחרון, ספרים נחשבו לפריטים חיוניים וחנויות הספרים נשארו פתוחות, כאשר מספרים גבוהים של לקוחות נהרו לקנות בהן. בשנת 2020 חנויות ספרים עצמאיות בצרפת רשמו ירידה במכירות של 3.3% בלבד, למרות שלושה חודשים שבמהלכם דלתיהן היו סגורות.

    אמזון הזהירה כי חקיקה חדשה הקובעת את מחירי המשלוחים "תכביד על כוח הקנייה של הצרכנים" ותשפיע על הקוראים בעיירות קטנות ובאזורים כפריים. פוליטיקאים צרפתים טענו שרוב הצרכנים שקנו ספרים באינטרנט גרים בערים גדולות ובאזורים עירוניים, בעוד שחנויות ספרים עצמאיות הן בעלות נוכחות גבוהה באזורים כפריים בצרפת.

    וילפריד סז'ו, הבעלים של חנות הספרים העצמאית Le Cyprès בנבר, בורגונדי, אמר כי במהלך הסגר השני בצרפת בשנה שעברה הוא היה שולח כ-70 ספרים ביום ללקוחות, רבים מהם בעטיפות מתנה. כאשר חנותו נפתחה מחדש, חלה עלייה ניכרת במספר הלקוחות מהאזור הכפרי שמסביב. "אנשים הבינו שדברים מסוימים הם חשובים," אמר ביחס לקשר האנושי בין מוכרי ספרים ללקוחות. "אדם יכול לקנות הרבה ספרים באמזון אבל גם ליהנות מלהסתובב בין המדפים בחנויות ספרים קטנות. לעתים קרובות אנשים שומרים ספר בסל הקניות שלהם באמזון ברגע שהם שומעים עליו, כדי שלא ישכחו. עכשיו הם אומרים לנו: 'אני מפסיק את זה, אני אשלח לכם רשימה או אזמין באתר שלכם במקום'." מאז המגיפה הוא שכר שני עובדים חדשים לשתי חנויות הספרים העצמאיות שהוא מנהל באותו רחוב, לצד חנות מכשירי כתיבה.

    גיום האסון מאיגוד מוכרי הספרים הצרפתי אמר שהחוק מספק הגנה לחנויות ספרים כמקום מפגש במרכזי הערים, אך גם עוסק בהגנה על מוציאים לאור. "חנויות ספרים עצמאיות אינן מוכרות את אותם דברים כמו נקודות מכירה אחרות – יש להן יותר כותבי רומנים ראשונים, פרסומים מאתגרים יותר – שמאפשרים למאות מוציאים לאור וסופרים להתקיים."

    ספרו של וינסנט שאבו, סוציולוג מאוניברסיטת פריז, Éloge du Magasin: Contre l'Amazonisation (בשבח החנויות: נגד האמזוניזציה), רשם מכירות טובות במהלך המגיפה. הוא אמר שחנויות ספרים עצמאיות הפכו ל"סמל ההתנגדות נגד פלטפורמות מקוונות ואמזון," והוסיף: "דבר אחד שלמדנו ממשבר הקורונה הוא שהקפיטליזם הדיגיטלי התקדם ויש צורך לשמר מקומות ורגעים שבהם אנחנו יכולים להיות ביחד לא מחוברים ולא מקוונים."

    בחזרה בחנות הספרים Le Chat Perché בעיירה Puy-en-Velay, הלמן שיבח את החקיקה. היא חששה לגורל החנות שלה עם תחילת המגיפה, אבל יוני 2020 עד יוני 2021 התגלו כתקופה הרווחית ביותר שלה זה 23 שנים.

    היא דאגה שלקוחות התרגלו כל כך למשלוח מהיר על ידי ענקיות המסחר המקוון שזה יהיה אתגר עבורם להסתגל לקצב איטי יותר של הזמנת ספרים מעצמאיים. "אנשים רגילים להזמין משהו באינטרנט שמגיע לתיבת הדואר שלהם יומיים לאחר מכן. זה הדבר היחיד שעדיין יהיה קשה להתחרות בו."

    דפנה רופין

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
    • 1

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    האם יש משמעות לעלילת חיינו?

    הרצל חקק
    מחווה של כבוד: בי"א בשבט תשס"ז לפני י"א שנים הלך אהרון ירושלמי...

    סִפּוּר רָגִיל

    רתם לוז
    סִפּוּר רָגִיל גֶּשֶׁם שׁוֹטֵף סִפּוּר רָגִיל אֲנִי אַתָּה הוּא גֶּשֶׁם שׁוֹטֵף צָרִיךְ לִשְׁמֹר עַל הָאֵשׁ שֶׁלֹּא תִּכְבֶּה בְּפֶתַח הַמְּעָרָה...

    בעור חמץ כבאורו / כי אמילם

    גד קינר-קיסינגר
    בעור חמץ כבאורו רֵאשִׁיתִי נוֹבֶטֶת. בֵּאוּר חָמֵץ. פֵּרוּרֵי מַקְס אוּנְד מוֹרִיץ...
    דילוג לתוכן