close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • הטכנולוגיה משולבת במין האנושי

    אורציון ברתנא | מאמרים | התפרסם ב - 17.08.25

    או המין האנושי משולב בטכנולוגיה?

    אליקים כסלו, 'יחסים 5.0'. כנרת, זמורה, 2024. 333 עמודים

    1. נושא החיבור 'יחסים 5:0': ארבע מערכות יחסים היסטוריות בין בני אדם, ומערכת יחסים חמישית ביניהם, שהיא עתידנית.
      בחיבור זה של אליקים כסלו מבוא רחב, ולאחריו שני חלקים: החלק הראשון מתאר את ההיסטוריה של מקום האמצעים הטכניים, הטכנולוגיה, בתולדות החברות האנושיות, קרי – בתולדות מערכות היחסים האנושיות. החלק השני מתאר את עתידה המשוער של הטכנולוגיה במערכות האנושיות העתידות. החלק השני מבוסס על תיאור אפשרי של עתיד מערכות היחסים בין בני האדם לבין הטכנולוגיה, הרובוטיקה, הבינה המלאכותית.
      המבוא הוא הקדמה מתומצתת של שני חלקי החיבור – הצגת תמצית עבודתו של הכותב בפני הקורא. לטעמי, המבוא יכול היה להיות קצר בהרבה, מפורט פחות, ולכלול נקודות עיקריות בלבד. החלק הראשון עצמו הוא מעין מבוא לחלק השני, שהוא עיקר החיבור. מבחינות מסוימות, החלק הראשון נועד לקהל רחב מאוד. במבוא לחיבור מציג הכותב את החלק הראשון של עבודתו כדיון היסטורי פופולרי, ומציע לקוראים המעוניינים בעצם הנושא העיקרי של החיבור, עתיד היחס בין בני אדם לבין הטכנולוגיה, לדלג על החלק הראשון של החיבור, ולהתחיל את הקריאה מייד בתחילת החלק השני.
      לטעמי, עיקרו של החיבור, שלו גם המבוא וגם החלק הראשון הם פתיחה, היא הנחת היסוד כי אנחנו עומדים בפני עידן חדש. משמע, לא עומדים בפני התפתחות רציפה במערכת תרבותית אותה אנו מכירים כמה אלפי שנים, אלא אנו עומדים בפני קפיצה אל מערכת שונה, חדשה; כזו שאותה ריי קורצוויל מכנה: "מהפכה סינגולארית".
      ההנחה, המלווה כל חוקר של מערכת אנושית, היא כי ההומו ספיאנס, המין האנושי, הוא הופעה היסטורית, שלהתחלתה אין עדות ברורה ארכיאולוגית או בדומה, והיא מתפתחת התפתחות עקבית בכלים שלה, שחלקם מבוססי היגיון – תבנית מחשבה – וחלקם מבוססי התנסות חושית. מניחי המהפכה הסינגולארית מניחים שבנקודה עתידית בזמן המין האנושי יחדל להתפתח כמין אנושי ויהיה משהו אחר. ומשהו אחר זה הוא תופעה שאין למין האנושי כלים להסביר אותה. כאילו נאמר כי אבותיך מובנים לך, אבל בניך עשויים להיות שונים ממך, לא מובנים לך. משמע הנחה כי לאדם החושב של היום אין כלים לההין את הלעתיד האנושי, או ה"פוסט-אנושי".
      השימוש הראשון במונח "מהפכה סינגולרית" נעשה על-ידי ורנור וינג', מתמטיקאי מקליפורניה וסופר מד"ב. יזם ההייטק. ריי קורצווייל קידם את קונספט הסינגולריות בספרו מ-2005 'הסינגולריות קרובה', בו הוא טוען כי ההתפלגות המעריכית (הקצב האקספוננציאלי) של ההתקדמות הטכנולוגית הופך את יצירתה של אינטליגנציה מלאכותית, נבונה יותר משל בני אדם, לתוצאה ההגיונית היחידה בעתיד.
      כל הנושא מתואר בחיבור שלפנינו, מכמה זוויות מבט מקובלות, על פי החלוקה המקובלת, אליה נחלק הידע האנושי: היסטורית, חברתית, פסיכולוגית, טכנולוגית, ובדומה. אלה זוויות מבט נפרדות, שמטבע הדיון האנושי, יש ביניהן גם חפיפה. ברור כי המחבר, אליקים כסלו (בית הספר למדיניות ציבורית וממשל, האוניברסיטה העברית), הוא קודם כל סוציולוג, ועיקר העניין שלו, כמו גם עיקר הדיון, הוא חברתי.
    2. זמננו והצפוי בו
      כאמור, כל החלק הראשון של החיבור נועד לקהל הרחב. הוא מבוסס על מוסכמות שונות לגבי ההתפתחות של המין האנושי לאורך ההיסטוריה שלו. חלק זה הוא מעין מבוא של סקירה היסטורית כללית של התפתחות המין האנושי, תוך הצגת עמדת החוקר, שהיא, פחות או יותר, מקובלת. מטבע הדברים, זה מבוא של מעין סיכום כוללני, של פרימטים תבוניים, מהם השתלשל המין האנושי, ושל מהי ההיסטוריה של המין האנושי, מתוך תחילתה המשוערת והלאה. מטבע הדברים, ככל שהסקירה קרובה יותר אל הווה, כך היא מפורטת יותר, מבוססת יותר. זאת, בעוד "התקופה הראשונה" של מאות אלפי שנים ואף יותר – זמן שגם הוא מעין השערה ללא אפשרות ביסוס מחקרי – היא הנחה הנובעת מיכולת חקירת המציאות היום.
      את תולדות המין האנושי, שראשיתן, כאמור, משוערת, ועתידן גם הוא משוער, מחלק כסלו לחמש תקופות. חלוקה זו בולטת כבר בכותרת החיבור – 'יחסים 5.0', ומשמעה – היחסים בין "אדם, לבין "מציאות" בעתיד. חמש התקופות של התרבות נחלקות כך: שלוש קודמות, רביעית הווית וחמישית, עתידית, היא הליך של סוף המין האנושי של היום, ויצירת דבר אחר ממנו. לחמישית מוקדש, העתידית כאמור, עיקר החיבור. כאמור, במלה "יחסים" שבכותרת מסתתרת עיקר החשיבה הסוציולוגית של הכותב. הוא מתאר מהי הנוכחות האנושית בכל תקופה, וכמה המבנה החברתי המשתנה חושף את הזהות של הפרט האנושי בכל תקופה, ויחס זהות זו אל המציאות באותה תקופה.
      בעצם, עם השתנות הפרט האנושי גם המושגים הברתיים הקשורים בו הולכים ומשתנים. משמע, המושג "מציאות" שהפרט חווה הולך ומשתנה. זהו, בעצם, נושא הכתיבה כאן – הפרט ומהי המציאות שלו, של הפרט.
      הנה דוגמא חשובה לתפישה זו של כסלו: לקראת סוף החלק הראשון כותב כסלו כך – "העלייה התלולה בכמות המידע שינתה לחלוטין את המבנה החברתי. כעת הוא כבר לא היררכי, אלא מרובה מוקדים ובנוי כרשת" (84). שלושה סוגים של "שחקנים" דוחפים את ההתקדמות הטכנולוגית, המשנה את החברה האנושית, ואת היחס בין בני האדם לבין עצמם: כלכלנים, קובעי מדיניות (פוליטיקאים), ומדענים. וכך, בעבר הקרוב ובהווה המתמשך, הדיאלוג הרב שמקיימים פרטים אנושיים רבים עם הטכנולוגיה, ההיעזרות האישית הרבה שלהם בטכנולוגיה, מביאים אותם להיות מרושתים זה בזה אבל לא תלויים במבנה היררכי ברור.
      המעבר מחברה חקלאית לחברה תעשייתית הביא את הפרטים האנושיים להתקרב זה לזה, להצטופף. המהפכה התעשייתית הביאה את בני האדם לחיות קרוב זה לזה בשטח מצומצם של מגורים, לעבוד יחד במפעלים דומים, לנהל אורח חיים דומה לזה של רבים אחרים. לעומת זאת, עלייתה של חברת המידע ושקיעתה של החברה התעשייתית שינתה את המבנה המסורתי של המשפחה, של הקהילה וגם של האומה. אנשים חוברים זה לזה יותר ויותר באמצעות הטכנולוגיה כשגבולות המציאות שלהם מתרחבים ומתגוונים.
      אנחנו חיים בחברה שמממשת את עצמה במידה רבה באמצעות הטכנולוגיה. בתחילת תהליך זה, הטכנולוגיה עשתה את הקשר הבין-אישי מהיר יותר ורב עוצמה יותר. אדם נסע לאהובתו ברכבת מהר יותר מאשר בכרכרה, ובמכונית שלו הוא נסע אליה באופן חופשי יותר ובזמנים האפשריים רק לשניהם. אחר כך הטלפון הפך את הקשר "מציאותי" אבל לא פיזי. היום, יחידים יכולים ליצור קהילות שלמות באמצעות האינטרנט, להכיר באתרים דיגיטליים, לממש חלק מהקשר בצורה דיגיטלית. הדיגיטלי הולך ותופש מקום מרכזי בחיים – הן מידע דיגיטלי, הן היצע דיגיטלי, הן מימוש דיגיטלי. אדם קיים בפני עצמו יותר ויותר, ככל שהוא יכול לממש עצמו בטכנולוגיה. "חיים כסינגלים" מכנה כסלו תופעה זו של העידן הרביעי, ובכך הוא מסיים את החלק הראשון של חיבורו, החלק ההיסטורי.
    3. לכבוש את הטכנולוגיה או להיכבש בה?
      את החלק השני, החלק העיקרי, למענו נכתב החיבור, פותח כסלו בחלוקה של המהפכה הטכנולוגית לשלוש תבניות שלכל אחת מהן יש יחסים הדדיים עם אדם: המהפכה הפיזית, המהפכה החושית, המהפכה הקוגניטיבית. עיקר החלק השני של עבודתו הוא דיון בשלוש תבניות טכנולוגיות אלה – כיצד נוצרה כל אחת מהן, מהם יחסי הגומלין של אדם עם כל אחת מהן, ומה צפוי בהתפתחות יחסי הגומלין בין כל אחת מהן לבין האדם.
      הדיון נפתח בתיאור המאמצים האנושיים ליצור רובוטים דמויי אדם ובעלי יכולותיו ויותר. הוא מציג את העיסוק הספרותי בתחום, ביצירות מדע בדיוני אחדות. כך הוא מביא דוגמאות אחדות מיצירות מדע בדיוני (להלן – מד"ב) למודעות למתח שקיים ביחסים הדדיים אלה בין טכנולוגיה לבין אדם. בפתיחת החלק השני הוא מביא דוגמא מפורטת מסרט המד"ב, 'היא' (2014), ומתאר את הטרגדיה הנגרמת בקשר בין אדם לבין בינה מלאכותית. כך הוא דן בפתיחת החלק השני בצורך האנושי החיוני בהערכה מוסרית ובשיפוט מוסרי של קשר זה.
      הוא עוסק בנושא רווי בימינו: שלוש המהפכות ביחסי אדם וטכנולוגיה – יחסי טכנולוגיה ואדם במערכת הקוגניטיבית, יחסי טכנולוגיה ואדם במערכת החושית, יחסי טכנולוגיה ואדם במערכת הפיזית.
      תיאור המערכת החושית הוא תיאור כיצד אנשים יותר ויותר מכניסים את המציאות המורחבת לעולם החווייתי החושי שלהם, כיצד יותר ויותר אנשים חווים, אפילו חושית, לא רק את המציאות המיידית, הנוכחת, אלא גם מציאות מורחבת חושית.
      תיאור המערכת הפיזית הוא תיאור הבעיות שבעצם יחסים גופניים (יחסי מין שונים, למשל) עם רובוטים. הוא מתייחס אפילו אל אפשרות יחסי המין השונים בין אדם לבין רובוט. ממכלול הבעיות הוא שם את הדגש על היבטים מוסריים. הוא מעלה את האפשרות שבן אנוש יתייחס למכונה בעלת בינה מלאכותית כמו שבני אדם התייחסו לעמים אחרים, שונים מהם, אל גזעים אחרים, שונים מהם, אל מגדרים אחרים. הוא מדבר שוב ושוב על שינוי חשוב הנדרש במערכות חינוך, כך שיחנכו את אדם לקבל את השונה ממנו, גם כששונה זה הוא "מכונה" ולא "אדם". כך, למשל, הוא כותב: "…עלינו לחנך את הדורות הבאים להישמר מפני עיוותים על רק מגדר, גזע [—] לרבות ישויות דיגיטליות." (254)
      הוא מביע חשש שבני אדם "ינצלו" רגשית של רובוטים שלא יוכלו להגיד להם "לא". ובמקביל – הוא מעלה חשש שבני אדם לא יקבלו ריגשית רובוטים שהם "טכניים". התשובה שעונה החוקר לשאלה היא כי אפשר לסמוך על החמלה האנושית. להבנתו, בני אדם מפתחים יותר ויותר חמלה כלפי שונים מהם: כלפי עמים אחרים, כלפי גזעים אנושיים אחרים, כלפי בעלי-חיים לסוגיהם. הוא מעריך כי אפשר לסמוך שכך המין האנושי ירגיש חמלה כלפי הרובוט.
      הפרק מסתיים בקביעה אופטימית כי המין האנושי יוכל להתחבר בצורה מוסרית אל הרובוטיקה השונה. (265-256).
    4. הבעיה העיקרית בעבודה זו
      הבעיה העיקרית במחקר זה, היא כי למרות המבוא לו, הרי בגוף המחקר שהוא מציע , והעיקר שהוא מציע בו לקורא, היא האפשרות שייעשה בבינה המלאכותית על ידי המין האנושי, האדם החושב, שימוש לא הגון שעלול להמיט אסון על בני אדם. אחת האפשרויות המרתקות הקיימות בפיתוח הקשר בין האדם החושב לבין הבינה המלאכותית – אפשרות שמועלית בצורות אחדות בחלק הראשון – היא האפשרות כי הבינה המלאכותית תתעלה על האדם החושב, לא רק ביכולת טכנית, אלא, גם או בעיקר, במורכבות שבן אנוש יכול היום להעלות על דעתו. אך מטבע הדברים בן היום לא יכול להבין את מלוא משמעות החיבור בין אדם לבין טכנולוגיה, בין אדם לבין בינה מלאכותית. חיבורים אלה עשויים להיות למעלה מאדם של היום ויכולותיו.
      אפשרות זו, של חיבור לא משוער בין אדם לבין טכנולוגיה שלמעלה ממנו או בינה מלאכותית שלמעלה ממנו, לא נשאלת כאן, בחלק השני, העיקרי, של החיבור, למרות שהיא מתבקשת מדבריו של הכותב עצמו, והתשובות האפשריות לה הן מגוונות. הנה כמה: האדם לא ייתן לבינה המלאכותית להתפתח ויעצור אותה. האדם והבינה המלאכותית יצרו יחד מהות-ישות חדשה, שקשה לשער גבולותיה. הבינה המלאכותית תתגבר על המין האנושי, ותיצור תרבות משלה, שונה מזו של המין האנושי.
      כך אפשר לומר כי הספר משלב, לא במידה שווה, שתי ראיות שונות, אפשר אפילו לומר ראיות מנוגדות, של היחסים בין אדם לטכנולוגיה, למכונה, לבינה מלאכותית.
      ראיה אחת היא ראיית ההתפתחות העתידית של הטכנולוגיה כמשולבת במין האנושי, בדרכי קיומו השונות. הטכנולוגיה כאילו נטמעת בתוך חיי אדם, בגוף ובתודעה. האפשרות השנייה היא כי אדם יהפוך חלק ממערך טכנולוגי גדול ממנו, והיטמעות זו של האדם תיצור משהו שונה ממנו, שכאמור, האדם החושב היום לא יכול לתפוש, לא יכול להעלות בדעתו. אלה תפישות שאפשר לכנות אותן – פוסט-אנושיות, הצגת סייבורג לא אנושי.
      לשם השעשוע, עשיתי מה שרבים עושים, כנראה – נכנסתי לאתר של בינה מלאכותית, ורשמתי "חיבור עתידי בין אדם לבין מחשב". הנה הפסקה שקיבלתי, כלשונה: "בעידן המתהווה, הגבול בין האדם למכונה הולך ומיטשטש. לא עוד כלים חיצוניים בלבד, אלא ממשקים עצביים ישירים, שתלים ביולוגיים, ובינה מלאכותית שמשתלבת בתודעה.המחשב כבר לא ניצב מול האדם – הוא נטמע בו, והאדם בתורו נטמע בתוכו.המין האנושי והטכנולוגיה אינם רק משתפים פעולה – הם מתלכדים. נולדת ישות חדשה: סייבורג תבוני, שחושב, מרגיש, ויודע – גם אנושות וגם קוד." עד כאן לשון התבונה המלאכותית, בפסקה זו.
      מכאן אני חוזר ללשוני, ומסכם בפסקה אחרונה – האפשרויות שהוצגו כאן קיימות בפוטנציאל שיש בחיבור שלפנינו, אך אינן ממומשות בו באופן ברור. זה, אולי, בגלל האושר האדיר, הכמעט על-אנושי, של אפשרויות דיון בנושא שכבר קיימות היום, וכסלו לא יכול אפילו לרמוז לכולן בחיבור אחד. בחיוך אפשר לסיים את הדיון כאן באמירה כי חבל שאנחנו עדיין רק אנושיים.

    אורציון ברתנא

    אורציון ברתנא הוא משורר, פרוזאיקון, מסאי וחוקר ספרות. לימד באוניברסיטת תל-אביב, באוניברסיטת בר-אילן, באוניברסיטת בן-גוריון, באוניברסיטת חיפה, בטכניון, באוניברסיטת אריאל ובמכללת סמינר הקיבוצים. באוניברסיטת אריאל הקים את המרכז ללימודי יהדות והומניסטיקה. כמו כן, שימש עורך של מספר כתבי-עת, ביניהם "מאזנים" וכתב-העת לספרות של אגודת הסופרים העברים. כיום הוא עורך את כתב העת "נכון" לאוטופיה ולדיסטופיה וכן הקים ועורך את "מורשת ישראל", כתב-עת מחקרי ליודאיקה. ברתנא פרסם אחד-עשר קבצי שירה, שני קבצים של סיפורים קצרים, שתי נובלות, שני רומנים, ארבעה ספרי ביקורת ושישה ספרי מחקר. ספר מחקר שלו, "החידה הרומנטית של כוכבים בחוץ" ראה אור ב-2014 בהוצאת כתר. ספר שירים חדש שלו, "אחרי הגשם, שירים חדשים ומבחר שירים: 2014-1964" ראה אור ב-2015 בהוצאת קשב לשירה. "בסיפור עצמו", רומן חדש שלו, ראה אור באפריל 2019 בהוצאה משותפת של עמדה ושל כרמל. יצירתו ועבודתו הספרותית זכו בפרסים רבים, במלגות ובמענקים ספרותיים, ביניהם: פרס ברנר, פרס ראש הממשלה, מענק קרן רבינוביץ' לספרות ועוד. יצירותיו ומחקריו תורגמו ופורסמו בכשלושים שפות, ביניהן: אנגלית, סינית, רוסית, אוקראינית, ספרדית, צרפתית, ערבית ועוד.

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 1
    • 2
    • 5

    תגובות


    9 תגובות על “הטכנולוגיה משולבת במין האנושי”

    1. דן אלבו הגיב:

      נהניתי לקרוא. האם לדעתך בינה מלאכותית תוכל למצוא בעתיד דרך או סדרת טיעונים שאינם ידועים לנו עתה, במגבלות השכל האנושי, לשכנע אנשים מאמינים, אנשים דתיים, שדתות הן קשקוש, היהדות היא קשקוש, הנצרות היא קשקוש והאסלם היא עוד יותר קשקוש. האם בינה מלאכותית תוכל בבוא יום, ליצור צביליזיציה ללא דתות, ללא אלוהים? כיצד תראה החברה האנושית ללא כל השקרים שהאדם היטיב לפתח ולשכלל כל כך עד כה בסוגיית תכלית הקיום ותכלים החיים?

    2. אורציון הגיב:

      תודה על תגובתך.
      אגיב על שני נושאים:
      ראשית, דתות הן הרבה יותר מ"קשקוש". הכוחות המופיעים בדתות הם כוחות ארכיטיפליים, שביסוד האישיות האנושית. לכן, הן מציגות כל דבר, או כמעט כל נושא אנושי.
      שנית, אני מעריך כי שינוי כמותי יכול להפוך שינוי איכותי, מהותי. משמע, תוספת בינה מלאכותית לבינה האנושית עשוי ליצור לא אדם חכם יותר, יכול יותר, אלא יצור שהוא שונה מהאנושי; יצור שאין לנו (לפחות אין לי…) יכולת להעריך את יכולתו.
      אנחנו עומדים בפני עתיד שלי נראה כי אינן ניתן להערכה.
      נחכה…

    3. בלפור מידד חקק הגיב:

      במהלך ההיסטוריה האנושית, הקשר בין האדם והטכנולוגיה התפתח באופן דינמי – מהמצאת כלי האבן, דרך המהפכה התעשייתית, ועד לעידן הדיגיטלי. אך בעשורים האחרונים אנו ניצבים על סיפה של תקופה חדשה, רדיקלית במהותה, בה הפער שבין האדם למכונה הולך ומצטמצם. הבינה המלאכותית, ובעיקר החזון של הבינה המלאכותית הכללית (AGI), מהווים שער לעידן חדש שבו לא רק הסביבה משתנה – אלא גם האדם עצמו. מהפכת הסינגולריות, המתוארת על ידי עתידנים כחציית רף בלתי הפיך בטכנולוגיה, עשויה לשנות את יסודות החברה, הכלכלה, ואפילו התודעה האנושית.
      במשך מאות שנים, הטכנולוגיה נתפסה ככלי שמשרת את האדם. גלגל, מנוע קיטור, חשמל, מחשב – כל אחד מהם הרחיב את גבולות היכולת האנושית, אך שמר על היררכיה ברורה: האדם בורא, הטכנולוגיה נבראת. עם הופעת המחשוב המודרני והאינטרנט, היחסים הפכו מורכבים יותר – האדם לא רק שולט בטכנולוגיה, אלא גם מושפע ממנה פסיכולוגית, חברתית ואפילו אתית.
      הבינה המלאכותית – מערכת המסוגלת ללמוד, להסיק מסקנות ולקבל החלטות – מהווה כבר כיום גורם מרכזי בעיצוב דעת הקהל, קבלת החלטות רפואיות, אוטומציה תעשייתית, ואפילו ביצירת תוכן תרבותי. אך כל אלו הם רק רמז למה שעתיד לבוא.
      אורציון ברתנא בסקירתו מלמד אותנו שהסינגולאריות הטכנולוגית (Technological Singularity) היא נקודת זמן היפותטית בעתיד בה הקידמה הטכנולוגית – ובפרט הבינה המלאכותית – תגיע לרמה של צמיחה אקספוננציאלית, עד כדי כך שהשינוי שתחולל יהיה בלתי ניתן לחיזוי או להבנה במונחים אנושיים. רעיון זה פופולרי בעיקר בזכות הוגים כמו ריימונד קורצווייל, שמנבא את התרחשות הסינגולאריות סביב אמצע המאה ה-21. זה משנה את כל הראייה שלנו מה מקומנו כבני אדם בתוך הטכנולוגיה הזאת.
      בלב הסינגולאריות עומדת האפשרות שבינה מלאכותית כללית (AGI) – שתשתווה ואף תעלה על היכולות הקוגניטיביות של האדם. המאמר פותח לנו כלים לחשיבה על העתיד הלא ידוע.

    4. ידידיה גפני הגיב:

      נסחפתם. הן כסליו והן ברתנא. הקבלה של הרעיון שהאדם, תוך זמן לא רב, יהיה יצור אחר – קפיצה אבולוציונית מדהימה, איננו מבוסס על שום עדות מלבד אולי שאיפותיהם של הכותבים. כל הטכנולוגיה שתוחדר לאדם איננה עוברת בתורשה וגם אם נתערב בחומר התורשתי, על כמה בני אדם מדובר? בעולמנו כשמונה מיליארד איש ואישה, כמה מהם יהפכו ל"אדם אחר"? שברי אחוז. אני מציע לכן לחקור מה מביא אנשים לפנטז על שינוי. מה הרקע? מצוקה? מהי? למה עכשיו? אולי מכאן נהיה נשכרים יותר.

    5. אורציון הגיב:

      תודה לידידי בלפור. אני שמח על דבריו, כי נראה לי שהם יכולים לעודד קוראים להיכנס יותר לעומק הרעיונות המועלים בספר, ולהמשיך מהם, כל אחד לכיוון המחשבה שלו. תודה.

    6. אורציון הגיב:

      תודה לידידי, ידידיה. אני בהחלט מבין את ההסתייגות שלו, שנקראת מפוכחת. ואני בהחלט מכיר הרבה מאוד תיאורי עתיד שנשארו, במקרה הטוב, חלומות לא ממומשים.
      מצד שני, חלק מהמהפיכות המעניינות ביותר צמחו מרעיונות שנתפשו בזמנם לא אפשריים. בניגוד לו, אני רואה חלק גדול מהרעיונות, שבספר עליו כתבתי, רעיונות שנבדקים ברצינות על ידי אנשי מקצוע רציניים.
      בסך הכול, וויכוח בנושא זה יכול בהחלט להעמיק את העסוק בו. תודה.

    7. ורדה ברגר הגיב:

      הלואי שההתקדמות תביא לסוף ההמצאות האנושיות של דתות ואמונות באלהים שהביאו מלחמות שולל רצח והרס ויביאו שלום לכוכב החיים ארץ שזכינו בו

    8. אורציון הגיב:

      ורדה, תודה על תגובתך.
      גם אם דת מקורה רגש ולא מטאפיסיקה, הרי המשמעות של "לוותר" על רגש היא ליצור יצור תבוני חדש, שאיננו ההומו סאפיאנס. והנה, הגענו שוב למחשבה השונה מ"ההיגיון" של היום.

    9. לאה מקובצקי הגיב:

      המאמר מארגן את החששות ומאידך גם את ההבישגים של המהפכה הדיגיטלית ואת ההשפעה העצומה על חיינו של הבינה המלאכותית. תודה על המאמר החשוב

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    זִכְרוֹנוֹת מְתוּקִים מִדַּי

    מתי שמואלוף
    לד.ר וּמֵאָז שֶׁהִגַּרְנוּ, רַק הִשְׁמַנּוּ, הַצִּיצִים שֶׁלָּנוּ הִתְמַלְּאוּ הַחֲגוֹרוֹת נִלְחֲמוּ בַּכְּרָסִים...

    אחוזת הסודות

     מרב בן-שושן
    הוא כבר החליט לנעול את העסק ולסיים להיום, עוד מבט על...

    יָצָאתִי הַבֹּקֶר לַעֲבוֹדָה

    רחל קנופ
    בְּפְגשׁ הַלַּיְלָה אֶת הַיּוֹם רִיסֵי עוֹלָם נִפְתָּחִים וְיֹפְיוֹ שֶׁל הַבֹּקֶר הַמְּנַעֵר...
    דילוג לתוכן