close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • הגיבורים הרשעים שלנו

    שי מרקוביץ' | הומאז' | התפרסם ב - 02.12.19

    לרגל שבירת המיתוס של הג'וקר בקולנוע, אנו מגישים לקוראים את רשימת 10 הארכי-נבלים הספרותיים הגדולים ביותר, בתקווה שאף אחד לא ינסה לעשות להם פסיכואנליזה


    אלכס, "התפוז המכני", אנתוני ברג'ס, 1962

    אלכס הוא דמות בלתי נשכחת שהועצמה בסרט הפולחן של סטנלי קובריק. כל אישיותו של אלכס זועקת אלימות, הן הפיזית והן הרוחנית. אלכס מנהיג כנופיה אכזרית של כלומניקים צעירים כמוהו. נכון, הוא חכם, אינטליגנטי, ועם זאת אכזרי עד בלי די. לאורך כל העלילה כמעט הוא מכה חלשים, שודד זקנות ואונס נשים לעיני בעליהן. אמנם, סטנלי קובריק "ביגר" אותו קצת בסרטו הבלתי נשכח, אך אלכס הספרותי הוא בסך הכל בן 15. עם זאת, קשה לקטלג את הספר כרומן התבגרות טיפוסי.

    פטריק בייטמן, "אמריקן פסיכו", ברט איסטון אליס, 1991

    גיבור "אמריקן פסיכו", רומן אופנתי בזמנו, הוא בנקאי צעיר ומשכיל ממנהטן, המאורס לצעירה יפהפייה. לכאורה לא חסר לו דבר בחייו, אך יש לו תחביב סודי מהצד: הוא רוצח סדרתי, ובעצמו אינו מבין כל כך מה דוחף אותו לכך. רשימת הקורבנות שלו מגוונת למדי. אליס מתאר בפרוטרוט כיצד בייטמן מתעלל בנערות צעירות, בהומלסים, בבעלי חיים וסתם בעוברי אורח אקראיים. סיום הרומן משאיר את הגיבור כשהריקנות בחייו, והוא מודה שעם כל הפשעים שביצע, הקתרזיס המיוחל לא הגיע.

    חניבעל לקטר, "שתיקת הכבשים", תומס האריס, 1991

    לחניבעל לקטר יש מקום של כבוד ברשימה, וגילום דמותו בסרט על ידי אנתוני הופקינס הפך את הדמות לבלתי נשכחת. לקטר הוא פסיכיאטר שאוהב לסעוד את ליבו על ידי חלקים נבחרים מגוף לקוחותיו, ובשל כך כלוא בבית סוהר תחת שמירה כבדה ביותר. קלריס סטרלינג, סוכנת אפ. בי. איי צעירה, החוקרת סדרת רציחות מזעזעת מגיעה לכאן כדי לבקש מלקטר לשתף עימה פעולה בפיענוח פשע – הרי מי כמוהו יותר מומחה לשכאלה? אישיותו של חניבעל מרשימה מאוד, בעיקר בזכות האינטליגנציה שלו, אך האם, כמו באגדות, יהפוך נמר את חברבורותיו? או קניבל את מנותיו?

    פרדריק קלג, "האספן", ג'ון פאולס, 1962

    פרדריק קלג הוא אכן אספן. אספן פרפרים. אך מה שגורם לו תענוג הוא לא התבוננות בעולם הטבע, אלא היכולת לכלוא יצורים זכים. וכך, יום אחד, הוא מחליט, ככה סתם, להוסיף לקולקציה שלו בחורה צעירה. הוא מוכן לעשות הכל כדי שהיא לא תצא ממרתף ביתו. ומה שהכי מוזר, החטיפה לא נועדה למטרות מין. או ככפי ששן רבננו בן אמוץ, זיונים זה לא הכל. יש גם סתם אישיות פרוורטית.

    ז'אן בטיסט גרנוי, "הבושם", פטריק זיסקינד, 1985

    גרנוי מגיח לעולם בדוכן דגים מעופש בשוק המצחין של פריז במאה ה-18. הוא תינוק לא רצוי, שאמו ביקשה לרצוח אותו כבר בגיל הינקות. אך הוא ניצל על ידי נזירה רחומה. ז'אן בטיסט ניחן בחוש ריח בלתי רגיל, הוא יכול לאתר כל דבר רק פי הריח. יום אחד, כשהוא מהלך בתוך המון פריזאי, הוא חש בריחה הנפלא של בחורה צעירה – ומתאהב בו במקום. אך לא מדובר באהבה רומנטית "רגילה", אם יש בכלל דבר כזה. או אז, גרנוי, המתפרנס מתעשיית בשמים, פותח בסדרה של מעשי פשע מחרידים.

    יאגו, "אותלו", וויליאם שייקספיר, 1603

    השליש הבוגדני של אותלו, מפקד שחום העור של צבא ונציה, כל כך שונא את מפקדו, שהוא מעליל בפניו כי אשתו דזדמונה בגדה בו עם סגנו, קאסיו. אותלו בכעסו הורג את דזדמונה. כאשר אמיליה, אשתו של יאגו, מגלה לאותלו כי היה זה פייק ניוז, יאגו רוצח עתה, ואותלו בתורו מתאבד. אך עד היום יאגו משמש כדמות מופת לכל הרשעים.

    פרופסור מוריארטי, "הבעיה הסופית", ארתור קונן דויל, 1893

    למרות ההצלחה הפנומנלית של סדרת סיפוריו על הבלש מרחוב בייקר, ביקש באיזשהו שלב קונן דויל לסיים איתה ולהתפנות לכתיבת ספרות יותר "רצינית" יותר. לפיכך, הוא החליט להרוג את הולמס, ולשם כך יצר את דמותו של פרופסור ג'יימס מוריארטי, הנמסיס של הולמס, ראש ארגון הפשע הגדול ביותר באנגליה, ובכלל בן בליעל מדופלם. כשהולמס יוצא עם ד"ר ווטסון למפלי רייכנבאך, מוריארטי עוקב אחריו, השניים מתעמתים ובמהלך המאבק ביניהם הולמס נופל אל המפל, כשהוא סוחף אחריו את אויבו המושבע.

    אך ציבור הקוראים לא נתן לקונן דויל מנוח, וזה נאלץ להחזיר את הולמס, ויחד איתו את מוריארטי, לחיים. הפרופסור המרושע הופיע בשני ספרים נוספים בסדרה: "הרפתקת הבית הריק" ו"עמק הפחד". שיעור מעניין במתח שבין יצירה למסחור.

    נילס ביורמן, "נערה עם קעקוע של דרקון", סטיג לרסון, 2005

    הנציג המודרני של הרשעים הספרותיים. ביורמן הוא האפוטרופוס החדש של ליזבת' סאנדר הצעירה, המנצל את תפקידו כדי להתעלל בה מינית. אך יש גם מועד פקיעה לרשעים העולזים, וליזבת' משיגה את נקמתה כשהיא מקעקעת את המשפט "אני חזיר ואנס סדיסטי" על בטנו.

    נורמן בייטס, "פסיכו", רוברט בלוך, 1959

    מי לא זוכר את נורמן בייטס בגילומו של אנתוני פרקינס בסרטו המפורסם ביותר של היצ'קוק? אך לפני הסרט היה ספר. נורמן בייטס מנהל לבדו מוטל קטן שבבעלותו. יום אחד מתרחש בו רצח. האם בייטס הוא הרוצח או שמא אימו? לא ממש אגתה כריסטי.

    מילדרד רטצ'ד, "קן הקוקייה", קן קיזי

    הנציגה הנשית היחידה ברשימה היא האחות הראשית בקליניקה לחולי נפש, אליה מובא רנדל מק'מרפי, פושע קטן, לשם הסתכלות. רטצ'ד משליטה במחלקה שבניהולה כללי סדר נוקשים וחמורים, על גבול הטרור, ומי שמעז לצייץ – מיד חוטף. מק'מרפי תאב החיים מתמרד, מבלי לדעת, כמובן, מה מזמנת לו האחות. עוד לא הייתה בספרות דמות יותר תככנית וצוננת מאשר רטצ'ד.

    שי מרקוביץ'

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 1
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    טולסטוי זה לא

    שי מרקוביץ'
    במחלקת שיווק הספרים של "אמזון," הכוללת אלפי ספרים אלקטרוניים, הופיע באחרונה...

    עץ / יחסים

    גד קינר קיסינגר
    עץ תִּרְאִי, הָעֵץ הַמַּקְרִיחַ הַהוּא מַצְבִּיעַ גָּבוֹהַּ הֲכִי גָּבוֹהַּ כְּמוֹ הַתַּלְמִיד...

    בשביל הצחוקים

    שי מרקוביץ'
    ברשתות החברתיות, ובעקבותיהן בכמה אתרי חדשות, התפרסמה ביום שלישי האחרון הודעה...
    דילוג לתוכן