close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • פרס הבוקר הוענק לספר ביכורים

    דפנה רופין | חדשות תרבות | התפרסם ב - 27.11.20

    הסופר הסקוטי-אמריקאי דאגלס סטיוארט זכה בפרס מאן-בוקר עבור רומן אוטוביוגרפי על ילד שגדל בגלזגו של שנות ה-80


    פרס מאן-בוקר אמנם הוענק ארבע פעמים בעבר עבור ספר ביכורים, אבל זה לא קרה כבר למעלה מעשור. השנה ארבעה מתוך ששת המועמדים ברשימה הקצרה היו ספרי ביכורים, ולבסוף הסופר הסקוטי-אמריקני דאגלס סטיוארט הוכרז כמנצח עבור רומן הביכורים שלו Shuggie Bain. הרומן, המבוסס על סיפור חייו של הסופר בן ה-44, עוקב אחר ילד שגדל בעוני בשנות השמונים בגלזגו עם אם הנאבקת בהתמכרות.

    עטיפת הספר הזוכה

    לפי הדיווח ב"גארדיאן", סטיוארט תיאר את עצמו כ"ילד ממעמד הפועלים שהיה במסלול קריירה אחר והגיע מאוחר יחסית לכתיבה." הוא הסקוטי השני שזוכה בפרס לאחר שג'יימס קלמן זכה בשנת 1994 עבור How Late It Was, How Late, ספר שסטיוארט אמר "שינה את חייו" כי זו היתה הפעם הראשונה שהוא ראה את "בני העם שלי, הדיאלקט שלי, על הדף."

    Shuggie Bain עוקב אחר הנער שוגי המטפל באימו האלכוהוליסטית, אגנס, שירידתה לאלכוהוליזם מתרחשת במקביל להבנתו הגוברת של בנה הצעיר את מיניותו. הרומן מוקדש לאמו של סטיוארט, שמתה מאלכוהוליזם כשהיה בן 16.

    לאחר שנודע לו שזכה, אמר סטיוארט בדמעות שהוא "המום לחלוטין" והודה לאמו, שנמצאת "בכל עמוד בספר הזה." הוא הודה גם "לאנשי סקוטלנד, ובמיוחד לגלזגואים, שהאמפתיה וההומור והאהבה והמאבק שלהם נוכחים בכל מילה בספר."

    מרגרט באסבי, מוציאה לאור ויו"ר צוות השיפוט של פרס מאן-בוקר השנה, אמרה כי היצירה "נועדה להפוך לקלאסיקה", ותיארה את שוגי כ"דמות בלתי נשכחת." "זה לא סיפור שכולם חיים באושר ועושר… אבל זו קריאה מלאת תקווה בצורה אחרת… כל מי שקורא את הספר לעולם לא ירגיש אותו הדבר," סיכמה.

    Shuggie Bain נדחה על ידי 30 מו"לים לפני שנבחר לפרסום על ידי הוצאת גרוב אטלנטיק בארה"ב ופיקדור בבריטניה. סטיוארט, שנולד וגדל בגלזגו, עבר לניו יורק בגיל 24 והתחיל לעבוד בעיצוב אופנה לאחר שסיים את לימודיו בקולג' לאמנות בלונדון.

    ספרו של סטיוארט היה כאמור אחד מארבעה ספרי ביכורים בין ששת הספרים המועמדים ברשימה הקצרה. ששת המתמודדים ברשימה הקצרה היוו את ההרכב המגוון ביותר בתולדות הפרס, כאשר סטיוארט גבר על הסופרים האמריקאים דיאן קוק, אבני דושי וברנדון טיילור, ציצי דנגרמבגה מזימבבואה ומאזה מנגיסטה האתיופית-אמריקאית.

    לאחר שהשופטים בשנה שעברה עוררו מחלוקת בכך שהפרו את הכללים ובחרו שתי הזוכות, מרגרט אטווד וברנרדין אווריסטו, החלטת השופטים השנה התקבלה "פה אחד ובמהירות," אמרה דירקטורית מטעם הפרס, גבי ווד. היא הוסיפה כי נוספו הנחיות חדשות, כך שאם השופטים יהיו חלוקים שוב בדעתם, קולות הרוב יקבעו.

    "לא היו התקפי זעם, זה בטוח," אמרה באסבי וחשפה כי הפגישה האחרונה ארכה כשעה. "אבל זה לא קל לקבל החלטה כשמתחילים עם 162 ספרים וצריך לסיים עם אחד. הרשימה הקצרה מלאה בסופרים נפלאים אבל בסופו של דבר כולנו התכנסנו מאחורי Shuggie Bain."

    במקום ארוחת ערב רשמית בלונדון בה בדרך כלל מכריזים על הזוכה, הפרס השנה הוכרז ביום חמישי שעבר בשידור של ה-BBC, כאשר הסופרים הצטרפו מבתיהם ברחבי העולם.

    דברי השופטים בעת ההכרזה על הספר הזוכה

    ברק אובמה השתתף בטקס בהודעה שהוקלטה מראש, ובה בירך את הסופרים המועמדים. הוא ציין את מרילין רובינסון, קולסון וייטהד וברנרדין אווריסטו כסופרים שזכו בעבר בפרס הבוקר ושספריהם סיפקו לו "הפוגה קצרה מהאתגרים היומיומיים של הנשיאות.”

    מאז שנת 2014 כל ספר שנכתב בשפה האנגלית יכול להיות מועמד לפרס הבוקר, צעד שגרר ביקורת על ועדת הפרס, כאשר סצינת הספרות הבריטית חוששת שהדבר יוביל לדומיננטיות של סופרים אמריקאים. השנה, מלבד דנגרמבגה, כל הסופרים שנמצאו ברשימת המועמדים הקצרה היו מארה"ב או החזיקו באזרחות כפולה אמריקאית.

    דפנה רופין

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    יוֹם אֶחָד

    עדן שפילמן
    וְאוּלַי יוֹם אֶחָד אֶתְבּוֹנֵן עַל תְּמוּנָה וְאֶפְגֹּשׁ אוֹתִי מְחַיֶּכֶת וְעֵינַי אֲשֶׁר...

    צו ראשון

    אפרת מור מילמן
    הבוקר, הוא יצא מהבית ולא הלך לאן שתמיד: ביה"ס וחדר כושר....

    פולני טוב

    שי מרקוביץ'
    מיהו ויטולד פילצקי, האיש היחיד שהתנדב להיכלא באושוויץ על מנת לספר...
    דילוג לתוכן