פלגיאט או צירוף מקרים?
חדשות תרבות
סופר אוסטרלי זיהה בטריילר לסרטו החדש של דני בויל את עלילת הרומן שכתב לפני חמש שנים
לפני חמש שנים כתב סופר אוסטרלי בשם ניק מיליגן רומן אפוקליפטי צנוע בשם "Enormity". מיליגן הוציא את הספר באופן עצמאי, מכר אותו דרך "אמזון", וידע, כמובן, שהרבה קוראים לא יהיו לו.
עלילת הספר עוקבת אחר מוזיקאי צעיר בשם ג'ק, שיוצא למסע בחלל, וכאשר שב ממנו, הוא מוצא שהעולם לא השתנה כלל, פרט לעובדה אחת: אף אחד מתושביו מעולם לא שמע על להקת הביטלס. ג'ק קופץ על ההזדמנות, ומציג בפני העולם את המוזיקה של הביטלס כשלו.
כמובן שהספר לא הפך ללהיט, הוא נמכר לו במתינות ב"אמאזון", ומיליגן כמעט שכח ממנו. עד שלפני שבועיים צד את עינו טריילר באינטרנט לסרט החדש של דני בויל "Yesterday".
גם לגיבור הראשי בסרט של בויל ("טריינספוטינג", "נער החידות ממומביי") קוראים ג'ק, וגם הוא מוזיקאי המנסה לפלס לו את הדרך לתהילה. ג'ק (היימאש פאטל), נקלע לתאונת אופנוע במהלך ליקוי השמש המתרחש בו-זמנית בכל העולם. כאשר ג'ק חוזר להכרתו, הוא מוצא את העולם זהה לחלוטין לזה שלפני התאונה, פרט לדבר אחד: בעולם החדש הזה "הביטלס" לא היו קיימים. אי לכך ג'ק מציג בפני העולם את המוזיקה של הביטלס – כמי שנוצרה על ידו.
האם מדובר בפלגיאט? בצרוף מקרים? על התסריט של "יסטרדיי" חתום ריצ'רד קרטיס המיומן ("סוס מלחמה", "ברידג'ט ג'ונס"), ללא שום קרדיט למיליגן,
מיליגן היה בהלם. איש לעולם לא פנה אליו בבקשה לרכוש את זכויות היוצרים של ספרו להפקת סרט. הוא מודה שבמהלך כתיבת הרומן הוא ראה אותו בעיני רוחו כסרט קולנוע, אך לא בצורה מוזרה כל כך.
"הנחת היסוד והקונספט זהים לגמרי הן בספר והן בסרט," אמר מיליגן למהדורה האוסטרלית של ה"גרדיאן". "שני הג'קים, הן הספרותי והן הקולנועי, חשים ייסורים פנימיים נוכח מעשה הרמייה שלהם. הן הספר והן הסרט הם סיפורי מוסר, ושניהם מהווים גם סאטירה על תעשיית המוזיקה המודרנית."
עם זאת, מיליגן גם מצביע על ההבדלים בין ספרו לבין הסרט של דני בויל. "השוני הוא בעיקר בטונים של שתי היצירות: בעוד 'יסטרדיי' הוא סרט קליל לכל המשפחה, ספרי הוא הרבה יותר אפל ומורכב."
להערכתו של מיליגן, עד עתה הורדו מ"אמאזון" כ-20,000 עותקים מהרומן. מיליגן פרסם אותו באופן עצמאי, כי חש שאי אפשר לקטלג את הרומן תחת שום ז'אנר ספרותי, ולכן המו"לים המסחריים ימשכו את ידיהם ממנו.
"להיות סופר עצמאי, כפי שאני רואה זאת, הוא משחק לטווח ארוך," מסביר מיליגן. "אתה צריך להיות ריאלי. במקום לבחור בתקציב שיווקי של ההוצאות הגדול, אתה סומך יותר על דברים שעוברים מפה לפה, ובדרך כלל זהו תהליך ארוך יותר. כל רומן חדש שאתה כותב, מקדם הכי טוב את ספריך הקודמים, לכן הציפיות שלי לא היו להצלחה בן-לילה."
סיטואציה מוזרה
על-פי נתוני המחקר של אוניברסיטת מק'ווארי האוסטרלית, הסופרים האוסטרלים העצמאים משתכרים בממוצע רק כ-2,600 דולר לשנה על ספריהם. לדברי מיליגן, מאז שהעלה את טענותיו לאחר הצפייה בטריילר, חל גידול צנוע במכירות של ספרו.
"אני בכנות מרגיש מאוד מוזר בכל הסיטואציה הזו," מוסיף מיליגן. "מצד אחר זה כביר ש-Enormity סוף סוף זוכה לחשיפה לה הוא ראוי, אך לא זו הדרך בה רציתי שזה יקרה. אני מקווה שאנשים שיקראו את ספרי לא יצפו ממנו שיהיה קליל וזורם או העתק מודפס של מה שראינו בטריילר."
הסרט עומד לעלות על האקרנים בקרוב מאוד, ומיליגן, בהתייעצות עם עורכי דינו, שוקל את צעדיו, ביניהם גם תביעה נגד יוצרי הסרט.
חוק זכויות היוצרים האוסטרלי מגן על צורת הביטוי של רעיון, אבל לא על הרעיון עצמו. כלומר, העלילה הבסיסית של ספר, סרט, סדרת טלוויזיה או מחזה, כולל הדמויות הפועלות, לא מוגנת על ידי החוק אלא רק היצירה הספרותית.
לדברי יו"ר מועצת זכויות היוצרים האוסטרלי, גראנט מק'אבני, כדי להוכיח הפרה של זכויות יוצרים, על היוצר להוכיח שבר פלוגתא שלו גנב ממנו את החלק הארי של היצירה. "לכן לא מדובר ברעיון בלבד, אלא הדרך בה הרעיון בא לידי הביטוי, לפי הקריטריונים של עלילה, דמויות, נקודות מפתח והשפה," הוא מסביר. "אך יהיה קשה מאוד לבחון את הסוגיות של זכויות יוצרים בדרך משפטית," מוסיף מק'אבני. "גם אם בית המשפט בארה"ב יסכים לדון בתביעה שהוגשה באוסטרליה, יש לקחת בחשבון שחברת ההפקה של הסרט "יסטרדיי", "Working Titles Films", טרם הגיבה על הטענות."
תגובות