מכות מצרים / עומדת בצל
מכות מצרים
אֲנִי חוֹשֶׁבֶת הַיּוֹם
עַל מַכּוֹת מִצְרַיִם
עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁנָּחֲתוּ עֲלֵיהֶם
בְּזוֹ אַחַר זוֹ
מַכָּה אַחַר מַכָּה
כַּמָּה מְבֹהָלִים הֵם בְּוַדַּאי הָיוּ
אֵיךְ לֹא יָדְעוּ מֵאַיִן תִּפָּתַח הֲרָעָה
אֵיךְ הִתְהַפְּכוּ עֲלֵיהֶם סִדְּרֵי עוֹלָם
וְאֵיךְ עָמְדוּ בְּכָךְ
כְּשֶׁבָּאָה הַמַּכָּה הֲרָעָה מִכֻּלָּם.
עומדת בצל
כַּמָּה בְּוַדַּאי כָּאַב לְיוֹכֶבֶד
שֶׁנֶּאֱלָצָה לְשַׁלֵּחַ אֶת בְּנָהּ
לִזְרוֹעוֹת אִשָּׁה אַחֶרֶת
מְאֻשֶּׁרֶת עַל הַצָּלָתוֹ
וּבוֹכָה עַל לֶכְתּוֹ
עָמְדָה בַּצֵּל, נְשׁוּכַת שְׂפָתַיִם
וְהִמְשִׁיכָה לַעֲמֹד בַּצֵּל
בְּנָה גָּדַל כִּנְסִיךְ מִצְרַיִם
וְהָיָה לְגוֹאֵל יִשְׂרָאֵל
וְלִמְיַסְּדָהּ שֶׁל הָאֻמָּה
וְלָנוּ הוֹתִיר הַתָּנָ"ךְ
כִּמְעַט רַק
אֶת שְׁמָהּ.
שיריך מרשימים בתאימותם למציאות העכשווית – על פניו נראה שהיסטורית האלימות , חוסר הידע, ההקרבה הנפשית וההתנתקות המשפחתית חוזרים מעת לעת על עצמם.
השירים טובים, חזקים באנושיותם הרגישה לכאב, סתירות פנימיות, עוול אבדן מוות, הצלה. בראותם בני אדם באשר הם. גם אוייב. וכל זה בחג גאולה אביב וחופש בתקופה שממחישה את כל מה שעולה בהם המתארים תקופה רחוקה שמשקפת לנו את ימינו אלו. בכל דור ודור…
עצוב כמה שזה נכון. מה שכתבת כאן, יהודה, בתמציתיות.
יהודה, תודה. אכן לטוב ולרע דברים חוזרים על עצמם ואולי צדק קהלת באמרו שאין חדש תחת השמש…
תודה רבה אלישבע!
שני השירים רגישים ומרגשים, יוצקים נשמה לסיפורי המקרא, מביאים את הפן האנושי שבהם, האישי, הרגשי, שירים שיש בהם חמלה עמוקה ולב רואה לנפש הזולת, גם ממרחק השנים.
השירים מעוררים את תחושת האמפתיה אצל הקורא, מעצם היותם כאלה
תודה רבה נגה יקרה. תגובתך ריגשה אותי. לפי התגובה עשו השירים בדרכם הצנועה את שליותט
תיקון: את שליחותם.
הטקסטים האמפתיים שלך מתכתבים עם התנ"ך ומקרינים על ימינו. הם מציגים לא פעם את מה שעמד כנראה בתשתית דברי חז"ל כשעמדו מול הפשט שלו, ויפה את קוראת בו גם בין השורות.
תודה רבה יטבת. אני מאד אוהבת את פרשנותם של חז"ל, גם אם אני חולקת עליה לא פעם, קל וחומר התנ"ך, ספר מופלא שמצליח לקומם אותי פה ושם. אני יודעת שאת בקיאה במקורות ותגובתך על כן מחמיאה לי שבעתיים.