close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • טנא ביכורים

    מערכת סלונט | טנא ביכורים‎‎ | התפרסם ב - 12.12.22

    "לא יכולתי לרשום את זה בתיק" | אורית קלופשטוק | עריכה: טל ניצן | פרדס הוצאה לאור | 50 עמודים | 59 שקלים | 2020

    אלו דברים שאין להם שיעור
    בְּכָל בֹּקֶר אֲנִי מַחְתִּימָה כַּרְטִיס
    לְתַקֵּן עוֹלָם. רְאֵה אֱלֹהִים,
    בָּנֶיךָ וּבְנוֹתֶיךָ חֲסֵרִים
    וַאֲנִי רַק עוֹבֶדֶת סוֹצְיָאלִית אַחַת
    וְאֵין לִי שִׁעוּר קוֹמָה
    לְתַקֵּן כָּל זֶה.
    אֲנִי הוֹלֶכֶת בִּשְׂדוֹתֶיךָ, מַנִּיחָה
    לֶקֶט, פֵּאָה וְשִׁכְחָה
    וְאֵין לִי קֶרֶן
    וְאֵין לִי פֵּרוֹת,
    רַק תּוֹרָה שֶׁנָּתְנוּ לִי הוֹרַי,
    מַפַּת דְּרָכִים
    כְּנֶגֶד כֻּלָּם.

    במשך למעלה מעשרים שנה היתה אורית קלופשטוק עובדת סוציאלית למען משפחות במצוקה עמוקה, אוכלוסיות בסיכון רב תחומי בלשכת רווחה.
    השירים המטלטלים בספר הביכורים הבשל הזה משקפים את המשקע הרגשי הכואב שהותירו המפגשים ההם בנפשה של המטפלת, ומעניקים לקורא מפגש חי ומוחשי עם גלריית דמויות חבולה ומרתקת.
    יש חידוש נועז בהתעקשות להטיל אלומת אור על הפינות החשוכות והנשכחות הללו, שלעתים רחוקות זוכות לגילום פואטי. התכנים המקוריים ושוברי הלב, המתבטאים בשפה מקורית ובסגנון ייחודי – מאופק וחשוף גם יחד – מתגבשים לקובץ אנושי מאוד, רווי חמלה ומחאה.
    (טל ניצן)

    הספר זכה בפרס היצירה לספרי ביכורים מטעם שר התרבות בשנת 2022.

    לעמוד הספר


    "צַ'פִּינָה" | נגה אולמרט | עריכה: יחזקאל רחמים | הוצאה עצמית | 79 שקלים | 2022

    "ספר השירה "צַ'פִּינָה" מאת נגה אולמרט הוא ספר ססגוני ונועז בכנותו, שנכתב מתוך תחושת דחיפות. המחברת משקיפה על עולמה מתוך ההווה של חייה – אישה חושנית, אֵם לשתי בנות מתבגרות וחולה במחלה כרונית (טרשת נפוצה) המגבילה את תנועתה ומצמצת אפשרויות שלפנים מיצתה בלהט.

    הספר מהווה קולאז' של חיים שלמים, החל בארץ הלידה של המחברת – גואטמלה (צַ'פִּינָה הוא כינוי לאישה ילידת גואטמלה) והביקורים החוזרים בה כמטיילת צעירה ואז כאֵם עם בתה הבכורה. המשך בדיאלוג מפולש עם המחלה ותיעוד רכבת השדים סביבה: בין הצלילה אל רגעי השבר, עד פלירטוט עם המוות, לבין ההתעקשות על התקווה – ההמתנה לאיחוי כלשהו.

    ותמיד, ההיאחזות בחיים, בתשוקות הגוף והרוח – ובעיקר, החליפין העמוקים עם שתי הבנות, לעיתים סביב זוטות היומיום, כשמעל מרחפת הכמיהה להישאר עבורן ולהשאיר עבורן, גם דרך היצירה המתעקשת להתקיים. תעצומות הנפש המפעמות מבין שורות הספר, הופכות את "צ'פינה" למקור של עידוד, נחמה והשראה להתחבר לכוח הפנימי." (יחזקאל רחמים)

    לעמוד הספר


    ״אני רוצה מטושטש, בבקשה״ | רונית ג׳אן קלטר | קתרזיס הוצאה לאור | 89 עמודים | 68 שקלים | 2022

    אֲפִלּוּ כְּשֶׁאַתְּ צוֹעֶדֶת
    בְּמַעְגָּלִים,
    אֵינֵךְ עוֹמֶדֶת בַּמָּקוֹם.
    אַתְּ פָּשׁוּט מִתְקַדֶּמֶת
    מַעְגָּלִים־מַעְגָּלִים
    פְּנִימָה אֶל תּוֹךְ עַצְמֵךְ
    בְּקַוִּים
    שֶׁאֵינָם יְשָׁרִים.

    ״אני רוצה מטושטש, בבקשה״ מציג שירים הנוגעים בהיבטים שונים של החיים, ומציע לקורא ולקוראת עולם ומלואו בספר אחד: לידה ואובדן, אהבה שפורחת ואהבה נכזבת, חברות, אימהות, מימוש וחיפוש עצמי, תובנות על החיים ועל העולם, שירי תפילה ומערכת היחסים עם המילה הכתובה.

    רונית ג׳אן קלטר (1980) היא פיזיקאית, סופרת ומשוררת ישראלית המתגוררת בשוהם. מרצה ומנחת סדנאות נשים לכתיבה רגשית.

    לעמוד הספר


    "סְפִירת פּשטוּת" | ענת אורנשטיין גנאור | עורכת: ריקי דסקל | ציור כריכה "נחל יטבתה" שמן על בד וציורים בספר: איצ'ה שורץ | עמדה | 116 עמודים | 64 שקלים | 2022

    ספירת-פשטות-קדמית- ענת אורנשטיין גנאור

    *
    דֹּק חֲלָבִי עוֹטֵף אֶת הַשָּׁמַיִם
    זֹהַר כָּסוּף מֵצִיף אֶת הַגְּבָעוֹת הַסַּבְלָנִיּוֹת
    בִּנְשִׁימָה אֲרֻכַּת רוּחַ עוֹלֶה הַדִּבּוּר,
    יוֹם לוֹחֵשׁ לְיוֹם
    וְלַיְלָה מִסְתַּנֵּן מִתּוֹךְ הַחֲשֵׁכָה
    שׁוּעָל בּוֹדֵד מְחַטֵּט,
    אָנוּ יֵשׁוּיוֹת אַקְרָאִיּוֹת עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה
    נוֹשְׁמִים צַפְרִירֵי בֹּקֶר
    וּמִתְעוֹרְרִים לְאִטֵּנוּ
    אֶל הַפַּשְׁטוּת.

    "אני רוצֶה לומר זאת יותֵר,/ יותֵר פשוט,/ גובה האהבה היה לה קישוּט:/ אינני זוכר דבר,/ אני רוצה לומר זאת פשוט." קובע המשורר הנהדר יאיר הוּרביץ באחד משיריו הקצרים ללא שֵׁם. השירה של ענת אורנשטיין גנאור בספרה "סְפִירת פּשטוּת" היא ממש כזאת. בגובה העיניים, באופן פשוט אך לא פשטני, וכמובן תוך התבוננות, הֲכָלָה וקבּלה מבלי לאבּד את הרוח האופטימית והמסר שיכול, אם רק נרצה, להיות לנו טוב ועל כך יש להודות. במציאוּת השירה הצינית והאירונית של שנות החמישים והשישים, ואַחַר במסגרת השירה הסוֹפיסטית והקרה-משהו בשנות השבעים והשמונים, ספֵק אם היה מקום לשירה יפה כמו זו של אורנשטיין גנאור.

    אבל הזמנים משתנים ואיתם גם רוח הזמן, הצייטגייסט. המשורר כבר לא צריך לדמוע או לערבב את דִּמעתו במֵי סוכר תוך קריצה אלינו. הוא גם לא צריך להציב את עצמו לצד החפצים באותו גובה כדי להַראות לנו שהשיר האותנטי הוא בהכרח נגזרת של רגש מאופק. מוּתר גם מוּתר להיות בעלי לֵב-רַגָּשׁ, ואם יש לָךְ לב כזה זה לא אומר שאַתְּ נאיבית, זה רק אומר שאַתְּ חיה, נושמת וחווָה, יִצרית, יצירתית ויוצרת. זה גם לא אומֵר שאת חייבת לכתוב שירה דרמטית מתפרצת. את יכולה להיות בעלת לֵב-רַגָּשׁ וחשוף ללא מגן של אירוניה ופסימיות ולכתוב שירת עומק המעידה על חיים קונטמפּלטיביים עדינים ומרתקים.

    רוחניוּת אסור לה שתהיה מושא ללעג על ידי האינטלקט היוצר. אפשר להבין דברים דרך הרגש המזוקק, בלי הפילטר הביקורתי של השכל כל הזמן. אפשר לחשוב אחרת. כזאת היא השירה של אורנשטיין גנאור בספר הזה שיש בו מעבר לפשטות נוף המדבר, מהודו, מחוכמת הדרכים, מהנראוּת כלפי הזולת וכלפי עצמך, מהסדק הצר, אותו חרך בהוויה שממנו אפשר להציץ בשלווה על נורָאות שלעִתים קורות אותנו ולחלום על טבע עירום ועל מעשה אהבה והזמן החולף, ושוב למדבר הנצחי מאיתנו לאין ערוך, שהרי אורנשטיין גנאור באה מירושלים; אבל היא ממקימי נאות סמדר, קיבוץ בערבה שבו היא מתגוררת עד היום. השירים בשערים השונים ייקחו אתכם למסע רוחני מרתק סביב-סביב ובחזרה לעצמכם, לאני שלכם על כל גווניו. (רן יגיל)

    לעמוד הספר


    "ציפור מתעופפת בחדר מואר" | יעל לוקסמבורג כהנא | עריכה: רון דהן | קתרזיס הוצאה לאור | 75 עמודים | 68 שקלים | 2022

    "ציפור מתעופפת בחדר מואר" הוא הספר הראשון של המשוררת יעל לוקסמבורג כהנא ובו סיפור של צמיחה מפוכחת, של אישה המחפשת מגע אמיתי עם הרגש.

    לוקסמבורג כהנא היא פסיכולוגית במקצועה, ואכן שירי הספר חושפים את האנושיות הפשוטה, המזוקקת, בצורה קלה להזדהות ומיוחדת בנוף השירה העברית. הספר מגלה כיצד למרות נפתולי החיים וקשיים כמו פרידה ומוות, יכול האדם להתבונן על הכול בעיניים בעלות חמלה וכוח. נושא זה צומח בכל נושא שהספר נוגע בו: הורות, נישואים, גירושים, שברון לב וכל זאת בלי קמצוץ של רחמים עצמיים.

    הספר מציג בצורה כנה, אם כי לא פרובוקטיבית, חוויה פנימית ומרגשת של אישה שעוברת מהלך בחייה, מהחוץ אל הפנים. שוב ושוב, ובכל פעם מסיימת כאישה אחרת, בשלה יותר. המפגש עם העולם ועם הכאב שבו, רק מלטשים אותה יותר ויותר. שירי הספר מלטפים, ומציעים לקורא פיוס עם מצבי קושי.

    לעמוד הספר

    מערכת סלונט

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    רסיסי טל

    שחר שמאי
    כְּשֶׁהִבַּטְתָּ עֲנָנִים כְּבֵדִים כִּסּוּ אֶת עֵינֶיךָ   מָסָךְ אָפֹר שֶׁל חַיִּים ...

    ולחם לבב אנוש יסעד

    רחל בכר
    אַבָּא זָלַגְתָּ עַל לֶחְיִי כְּדֵי לְהִוָּעֵד עִם אִמָּא עַל קְצֵה סַנְטֵרִי...

    המורָה לצרפתית

    יוסי וקסמן
    דויד הגבר, הדו-מיני, שכב במיטה, מאונן, אבל לא הצליח להעמיד לעצמו...
    דילוג לתוכן