טנא ביכורים – ספטמבר 2025
תארי לי את העיר | מאיה ערד יסעור | הוצאת טנג'יר | 2025 | 80 ש"ח | 146 עמ'
מתוך יכולת סיפורית עזה ובוטחת בוראת בפנינו מאיה ערד יסעור את דמותה של מריומה היהודייה, הגרה בלב בנגאזי שבין שתי מלחמות העולם. עלילת חייה של האישה הסוערת והנועזת הזו משתרגת ונארגת בקורות העיר הקוסמופוליטית, שסוחרים איטלקים, יורדי ים אנגלים ומקומיים ערבים ויהודים מתקיימים בה בערבוביה שובת לב.
ערד יסעור מיטיבה להאזין לקולות סיפוריהן של הנשים היהודיות, שניהלו ביד רמה את ביתן ויצרו את עצמן מתוך עצמן, כסובייקטים חזקים בלב החברה הפטריארכלית. הסיפור המשפחתי העוצמתי נשזר ברפרטואר עשיר של פרטים ודימויים, דרכם נפרשת בנגאזי כעיר חיה ונושמת: סמל לנפש הנשית בתקופה של שינוי – מתוחה, מלאת כאב, ומלאת כמיהה לעתיד שאולי כבר לא יבוא.
תארי לי את העיר הוא ספר הפרוזה הראשון של המחזאית המוערכת מאיה ערד יסעור, שמחזותיה הופקו ויצאו לאור בארץ וברחבי העולם ב־13 שפות.
בעל ירקון | נדב נוימן | פרדס הוצאה לאור | 2025 | 49 ש"ח | 243 עמ'
יואל דנציגר רק רצה קצת שקט. בישראל הדתית של אחרי ההפיכה אין חיים קלים לחוקרי עתיקות כמותו. קוראים להם בוגדים. אבל חפץ עתיק ומסתורי שמתגלה בנחל הירקון גורר אותו לחקירה מסוכנת. ההתחקות אחר מקורותיו של החפץ ונסיבות היעלמות כמעט מעבירה את יואל על דעתו, והוא נאלץ להתמודד עם שאלה מטרידה: האם הוא בלש או הוזה? לא רק מסלול חייו של יואל עשוי להשתנות ללא היכר. גם גורלם של ארץ ישראל ושל העולם כולו.
בעל ירקון הוא רומן על ישראל שעלולה להיות. בבסיסו נדון הניסיון הנצחי והמתסכל של אדם בן-זמננו לברר מהי המציאות האמיתית ומי באמת מושך בחוטים. הסיפור הספקולטיבי, הכתוב בברק מקורי, מתנודד בין מדינת יהודה ובין הודו; בין שאריות ההתנגדות החילונית בישראל ובין הזיות משיחיות ששולטות בה; בין קונספירציות דתיות ובין חזיונות פסיכדליים. זהו סיפור שבו פעולה רודפת פעולה, ובמרכזו שאלת החיבור בין האדם לארץ, ובין הארץ לנפש.
זהו רומן הביכורים הבשל והמרשים של נדב נוימן (1988), בוגר מכון כהן להיסטוריה והפילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת ת״א.
עקדת שרה | ניצן בן זאב | שתים הוצאה לאור | 2024 | 59 ש"ח | 191 עמ'
ספרה של ניצן בן זאב הוא אסופת שיחות שערכה עם אימהות לחיילים לוחמים ועם שני בניה, חיילים בעצמם. "עשיתי את מה שאני יודעת לעשות כשאני מתמודדת: התחלתי לכתוב. כתבתי את השיחות שלי עם נועם ועם עמית ועם החברות שלהם. הסתכלתי על מה שכתבתי, וחשבתי שיש בוודאי אלפי אימהות כמוני, שמדברות עם הילדים שלהן על השירות בצבא. ככה נולד הספר הזה. התחלתי לדבר עם אימהות. בהתחלה אימהות שהכרתי, ואז, לאט לאט, עם כאלה שלא. אימהות מהעמק, אימהות מכפרים בדואיים, אימהות מאלפי מנשה ומאור עקיבא, מבית שאן ומירכא, ממשגב ומקריית שמונה, מחבל בנימין, ממגדל העמק ומפרדס חנה. הן סיפרו לי סיפורים ארוכים וסיפורים קצרים, סיפורי גבורה וסיפורי ילדות, סיפורים על קרבה ועל ריחוק, על דיבור ועל שתיקה, על רעב ועל אוכל, והרבה הרבה סיפורים על כביסה. ואני כתבתי."
הספר, שנכתב ברובו לפני שבעה באוקטובר ובחלקו אחריו, משלב נקודת מבט אישית מאוד עם אבחנות חברתיות חדות, ומעלה שאלות על המוסכמות הישראליות בכל הנוגע לאימהות, לשירות הצבאי – ולמה שביניהם.
ניצן בן זאב היא יועצת ארגונית, מרצה ומנחה בתוכניות להכשרת מנהלי בתי ספר. עקדת שרה הוא ספרה הראשון.
כיכר פריז | צבי פרידלנדר | התחנה – הוצאה לאור | 2025 | 59 ש"ח | 238 עמ'
ערב הפגנת המחאה החברתית הגדולה של 2011. אל כיכר פריז בירושלים מתנקזים גיבוריו הרבים של הרומן הזה: פעילי מהפכה צעירים, תמימים וחולמים; בני המעמד הבורגני התומך והרפה; דמותו הנוגעת ללב של מודי בר-און – המנטור העקיף של רוח המהפכה; ופראו הולה אחת: ערפדית בת ארבע-מאות שנה הזוממת בתוך המערכה הזו על קורבנה הבא.
באופן שלא נראה כמוהו אורג צבי פרידלנדר רומן תיאטרלי בשלוש מערכות. בריאליזם מושחז ומוקפד הוא מחבר בין עולמות היסטוריים ופנטסטיים, ומתנייד בווירטואוזיות לשונית בין נבכי הז'רגון היהודי-ישראלי, על ריבוי הקולות והמבטים המרכיבים אותו, ובין ז'אנרים ספרותיים – מאימה ומדע בדיוני ועד שירה ונאום. ההומור, הלשון הייחודית והפראיות העלילתית של ידו הכותבת ממכרים ממש, ומעוגנים היטב-היטב בסמליה ובתרבותה של המדינה הזו, שכיכר פריז היא רק הראשונה שבהן.
ומבעד לכל אלה, פועם כל הזמן הפצע הפתוח של החברה הישראלית. ערב מלחמה, ואחרי ההפגנות הגדולות נגד המהפכה המשפטית, התום המכאיב הנשקף מעינינו על ימי המחאה ההיא של 2011 תובע דרך המעשה המופלא והמקורי הזה התבוננות מחודשת ואופק אחר.
צבי פרידלנדר, יליד 1987, הוא מורה לתנ״ך והיסטוריה בירושלים. כיכר פריז הוא ספרו הראשון.
שנת שירות | בת שבע קודיש | עם עובד | 2025 | 59 ש"ח | 326 עמ'
“פעם הייתה נכנסת לביתה, סוגרת את הדלת, ויודעת שכל עולמה נמצא מאחורי דלת זו שחוצצת בינו ובין החוץ, והסערה נותרה בחוץ”.
שגרת חייה הרגועה של אפרת, המתגוררת בהתנחלות ציונה, מופרת בפתאומיות כשאירוע טרגי פוקד את משפחתה ומכניס לביתה סערה עזה. סוד מטריד מתגלה, ילדיה מסתגרים בעולמם, בנה הבכור מורד בה ומתרחק, וגם על כיתתה, בבית ספר לחינוך מיוחד, היא מאבדת שליטה. שירת ים, בת שירות לאומי, המובאת לכיתה כדי לעזור, מסבכת את המצב עוד יותר.
הספר עוקב, בכישרון תיאורי רב, אחר שנה בחייהן של השתיים – אפרת, אישה מופנמת ומאופקת, הנחושה להחזיר את חייה לתלם ולסדרם בחזרה בתוך מגירות חתומות; ושירת ים, אישה צעירה וחסרת גבולות שמחפשת ריגוש ועניין ומתקשה להיפרד מהילדות.
בתשבע קודיש, ילידת 1975, גדלה בבאר שבע, חיה בקריית אונו. אם, רעיה ומחנכת לגיל הרך. שנת שירות הוא ספר הביכורים שלה.
תגובות