זאת אמריקה! ואולי בעצם לא?
בתחילת חודש מאי הוציא הראפר צ'יילדיש גמבינו, הלוא הוא דונלד גלובר, קליפ ושיר מבריק "זאת אמריקה", שסחף את הרשת, וצפו בו נכון לעכשיו כבר כ־301 מיליון פעמים. השיר מתכתב בחדות הבחנה וברגישות עם הניואנסים הפוליטיים והחברתיים של החברה האמריקאית, ועם חוקי הנשק המתירניים עד אבסורד. קח רובה והתגונן – מפני מי, מפני מה? מפני אמריקה עצמה, כמובן. אמריקה השחורה, החשוכה, המפחידה.
גלובר, שבין היתר כותב, משחק את אחת הדמויות הראשיות ומביים את סדרת הטלוויזיה הביקורתית המבריקה שלו "אטלנטה", עליה זכה בפרס גלובוס הזהב ובפרס האמי. גם בסינגל הזה הוא מתכתב עם המציאות הגזענית של אמריקה הלבנה. בשיר מעמיד גלובר את האבסורד של הפופוליזם התקשורתי שבעודו מאמץ את התרבות השחורה, גם הופך אותה למוצר צריכה רדוד. ראפ, שהפך בשנת 2017 לז'אנר הפופולרי ביותר בארה"ב, נעשה יותר ויותר לבן ופונה לקהלים לבנים, ומשום כך, מתנתק משורשיו ומקצין במיינסטרים התודעתי עד כדי רדידות והתרחקות מכוונת מתודעתו הפוליטית ההיסטורית.
בנוסף, אותה עליונות לבנה ומתנשאת, שגוזלת בכוח את מה שהיא רוצה, מבעבעת מתחת לפני השטח בחברה האמריקאית. ככובשת תרבותית מיומנת, היא אינה מתעסקת עם חוקי הנשק, האלימות והגזענות שגדלים בה ופוגעים בחלקיה המוחלשים תוך שמירה על הסדר החברתי הישן.
פלגיאט או השראה?
עתה מואשם גלובר שהלהיט "זאת אמריקה" דומה באופן מחשיד לשיר של ראפר אלמוני יחסית, ג'ס הארלי. השיר של הארלי, "פרעה אמריקאי" שיצא בשנת 2016, דומה בתוכנו הפוליטי לזה של גמבינו, ומציף את אותם מסרים חתרניים. מה שמחזק את החשד שמדובר בפלגיאט הוא שנוסף לדמיון התוכני, גם הפלואו – טכניקת הגשת הטקסט – כמו הסימפול והמלודיה של גמבינו, נשמעים כמעט זהים.
הסערה שהתעוררה בעקבות הגילוי מחלקת את המאזינים לשני מחנות. האחד טוען שגמבינו מרפרר בצורה לגיטמית לשיר של הארלי, והשני טוען שלא מדובר במחווה, אלא בפלגיאט לא הוגן.
בתגובה להאשמות, יצא המנהל המוזיקלי של גמבינו בהצהרה שהשיר היה מוכן כבר לפני שלוש שנים. בנוסף הוא צייץ: "האינטרנט הוא מקום ללא השלכות. מעצבן שכל בלוגר לבן יכול להטיף – וכולם יאמינו לזה."
גלובר עצמו טרם הגיב. העונה השלישית של אטלנטה נכתבת בימים אלה – האם אנחנו צפויים לראות פרק על פלגיאט? אני סבור שכן.
הארלי עצמו צייץ בתגובה: "אני מודה לכולם על התמיכה והאהבה, אבל אל תתנו לדבר הזה לפגוע במסר החשוב שלי ושל גלובר."
אין ספק, לטעמי, ששני השירים דומים זה לזה באופן בלתי לגיטימי וחמור, אך לא סביר שגמבינו עצמו היה מודע לשיר של הארלי – הרי הראפר המוכשר והמקורי כבר הוכיח שאינו צריך לנהוג באופן מכוער שכזה. כמו כן, ברור שהיתה לקליפ של גלובר השפעה רבה על התקבלות השיר כנדבך חשוב ומקורי ביצירה, מלא באיכויות שונות. עם זאת, כנראה אחד מהגורמים המעורבים בהפקת השיר, קיבל החלטה להשתמש באופן בלתי הוגן ברוח היצירה של הארלי וכופה בכך, ללא כוונה, פגיעה במסר החשוב של גמבינו ושל הארלי.
שפטו בעצמכם:
תגובות