המומלצים של כנרת רובינשטיין
"להיות אישה סופרת" | עמליה כהנא-כרמון | הוצאת הקיבוץ המאוחד | 2020
ספר המאגד שבע מסות שכתבה הסופרת עמליה כהנא-כרמון. מלבד המסות העוסקות בהווייתה של אישה סופרת בעולם והכוללות גם תובנות פמיניסטיות חשובות, בספר שערכו יערה שחורי וגדעון טיקוצקי, מצויות גם תובנות מרתקות בנוגע לכתיבה ומה הופך כתיבה לכתיבה טובה. אחת מהן היא הדימוי של סיפור לזרם חשמל ובמילותיה של כהנא-כרמון: "….ומי שנוגע בחוט חשמל חשוף – מתחשמל. ומי שנוגע בך אז, תחשמל גם כן בחשמל הזה, ומעביר אותו הלאה. לגבי דידי, ללא החשמל הזה – אין סיפור. אני סבורה שאנו הקוראים רוצים לחשוף את עצמנו לזרם החשמל ולהתחשמל. ואני סבורה שאנו הכותבים, בבואנו לכתוב סיפור, לכך עלינו לחתור." (שם, עמ' 104)
"היי, אתם שם למעלה!" | יצחק בר־יוסף | עם עובד | 2021
שלושה-עשר הסיפורים שכתב יצחק בר־יוסף עוסקים בדמויות חיות ומתות כאחד, רובן מחוג משפחתו של הסופר. הנימה המשועשעת שבה מצליח בר־יוסף לתאר מפגש חזיתי עתיר דמיון בין העבר להווה, בין קודש לחול, בין תל אביב לירושלים וצפת מעוגנת בעברית רבת רבדים ומצליחה להשרות אווירה עולצת וקופצנית. שום מורבידיות אין בספר הסיפורים הזה, ושום רתיעה קפואה מהמתים אלא בדיוק ההפך, המתים הופכים להיות שובבים ומשוחררים כמו כלבתו המאומצת של המחבר, כפי שהוא מבטיח במילותיו: "… אבא ואמא וסבא וסבתא והדודים, צפת, תל אביב, ירושלים. יוצאים במחול, שולחים רגליים לכאן ולשם, מכרכרים ומתהוללים, משליכים שטריימלים ושביסים לאוויר וקולטים אותם בחזרה, זה לשמאל וזה לימין, כאילו לשמח חתן וכלה באו. גם הם טיפשונים כאלה. נושכים, נובחים, מתהפכים באוויר." (שם, עמ' 10)
"שום דבר לא יסתיר את השמש" | ארז שוייצר | הוצאת הקיבוץ המאוחד | 2021
"שום דבר לא יסתיר את השמש" הוא ספרו הרביעי של ארז שוייצר. הרומן מסכם באופן אירוני חריף את תמצית הישראליות בשנת 2021; שום דבר לא יוכל להסתיר את השמש הים תיכונית, המלובנת, המסנוורת הקופחת פה מדי שנה כמעט שישה חודשים, שהרי כמו שכתבה המשוררת המנוחה תרצה אתר, יש פה רק שתי עונות: "כאן בעיר הזאת/ ישנן רק שתי עונות/ קיץ, קיץ, קיץ וקיץ/ חם יותר או חם פחות/ אבל תמיד זה קיץ." מאור השמש המסחרר לא ניצל איש בישראל. לא האליטה האינטלקטואלית, לא החוזרים בתשובה בשיכוניהם הצפופים ובעבודת השם שלהם ולא המהגרים שנתלשים ממולדתם ומחפשים אחיזה בארץ הקודש, ובמובן הזה, על אף כל פערי המעמדות והשונות, כולם שווים בפני גורל מקומי מסנוור אחד שאינו חס על איש. "שום דבר לא יסתיר את השמש" הוא רומן רב-קולי שבמרכזו תעלומת פשע ודרמה משפחתית שארוגים זה בזה. הרומן המהודק מצליח גם למתוח, אבל לא פחות מכך לעורר מחשבה.
"אבא, בן, סבתא דינה" | יוסף בר-יוסף | הספרייה החדשה | 2020
שלוש נובלות מרכיבות את קודקודי הטריפטיכון מאת הסופר יוסף בר-יוסף. (שהוא אחיו הבכור של יצחק בר-יוסף, ובנו של הסופר הידוע יהושע בר-יוסף). שלוש הנובלות מתארות את הזליגה בין העולם האמוּני הישן לבין העולם הליברלי החדש, אולם הבולטת ביותר מבין השלוש היא הנובלה הראשונה "אבא". הנובלה כתובה בפרוזה צלולה ומדויקת מתארת את השבר באמונה הדתית וההתפקרות של האב, התפרקות המשפחה ונטישת השכונה החרדית בירושלים לטובת שכונת בורכוב בתל אביב. מערכת היחסים האדיפלית הקודרת בין האב לבנו נמתחת מילדותו של הבן בבתי אונגרין בירושלים, בתקופה שבה עוד התמקח עם אמו על גובה המכנסיים שתפר עבורו החייט בכוך האפלולי, ועד להזדקנותו כסופר כבד רגליים המתגורר קרוב לשוק הכרמל בתל אביב. הנובלה מפלחת את הלב בכנותה מפני שהיא נמסרת בגוף ראשון מנקודת תצפית כפולה של הבן המשלבת בין הילד הנבוך לנוכח גילויי התשוקה ומעלליו של אביו, לבין הסופר המפוכח שהשנים עידנו אותו והוא יכול להיזכר בחיבה מקונטרת באביו המנוח שהיה נרקסיסט המרוכז בעצמו ובנתונים אודות מכירת ספריו:
"[…] ולפנות ערב אחד ואני על הכורסה, ספק ער וספק מנמנם, ואולי גם ער וגם מנמנם, אני רואה אותי ואת אבא שלי, ואנחנו בצפת, באחד ממסלולי הטיולים שלו, ואנחנו הולכים יד ביד במעלה ההר, אבא הולך בכבדות ואני מושך אותו אחרי […]
'שלושים-אלף! יותר! שלושים-וחמישה! הספר! האחרון!'
אני צוחק, לא יכול להתאפק.
'אתה צוחק עליי, מה? לא מאמין לי!'
'לא, מה פתאום! שום צוחק עליך!'
'אז למה אתה צוחק?!'
'אני שמח'". (שם, עמ' 31)
תגובות