המומלצים | שירים
"בעיר ההגירה" ׀ יותם ראובני ׀ עם עובד ׀ 2019
להִתראות, מוות. שלום
לכם חיים
כי שוב מן המֵצר העליתם
אותי הנִקלה והשב כקִרקס
על כל מעשה צועק חמס
ועל דִברתי לא אשבע
כי מה שעשיתי היה טוב
כי מה שעשיתי היה רע.
"בעיר ההגירה" הוא קובץ שירים חדשים שמצליח לאגד בתוכו אל כל מרכיבי הספרות עטורת השבחים של ראובני, מהומוסקסואליות, דרך הגירה עד יתמות מאם. ומול כל אלה ניצבת עיר ההגירה כמושא לאהבה או קללה שאין בה מנוח.
"גם החתול: שִׁיר־בּוּטִים" ׀ ערן צלגוב ׀ פרדס הוצאה לאור ׀ 2019
ללא צל של ספק
אֶפְשָׁר לִקְרֹא לְזֶה אַהֲבָה.
אֶפְשָׁר גַּם לָשִׂים לֵב
למַַּבּטָ הַנּמְִשָׁךְ אֶל הַיּרֵָחַ,
לְקַעֲרַת הָאֹכֶל הָרֵיקָה,
לַזָּנָב הַשָּׁמוּט,
לָהּ, שֶׁיְּשֵׁנָה בְּלִי לִדְאֹג,
צָמוּד עַד בְּלִי־הַפְרֵד.
אַהֲבָה, לְלֹא צֵל שֶׁל סָפֵק.
בקובץ שירים מרתק זה בוחר ערן צלגוב לתאר את העולם מבעד לפריזמה
של בֵּיבָר. מנקודת מבט זו, החתולית בעיקר, הוא מקיש במדויק על מצבו האישי ועל
המצב האנושי בכללותו. גישה מקורית ומרנינה זו מאפשרת לקורא להתבונן בעצמו ובעולמו
בדרכים מפתיעות, לא שגרתיות, ולגלות תובנות חדשות ביחס למציאות. במרוץ הפרוע של
השירה העברית הצעירה מתקדמים שיריו של צלגוב בדהרה קצובה, נאה ובוטחת: יש לו קול
ייחודי, מובהק משלו, קול שמן הראוי להקשיב לו, לעקוב אחריו, לתת עליו את הדעת.
(עודד פלד)
"המשורר האשכנזי האחרון" ׀ אילן ברקוביץ' ׀ פרדס הוצאה לאור ׀ 2019
המשורר האשכנזי האחרון יושב על שפת הבור
הַמְּשׁוֹרֵר הָאַשְׁכְּנַזִּי הָאַחֲרוֹן יוֹשֵׁב עַל שְׂפַת
הַבּוֹר וּבוֹהֶה
וּבוֹהֶה הַבּוֹר בַּחֲזָרָה בַּמְּשׁוֹרֵר
וְעוֹלֶה הַבֹּץ מִתּוֹךְ הַבּוֹר
וְשֶׁתֶן הַפַּחַד עוֹלֶה מִתּוֹךְ הַבּוֹר
וְקִרְקַס הַזָּהָב שֶׁל הַיַּלְדוּת עוֹלֶה מִתּוֹךְ הַבּוֹר
אֲבָל הַבּוֹר אֵינֶנּוּ מָלֵא וְהַיֶּלֶד
נִצָּל, הַיֶּלֶד נִבְהָל, הַיֶּלֶד נִבְעָל
אֶל מָקוֹם שֶׁבּוֹ לֹא יִהְיֶה עוֹד לְעוֹלָם
אֲבָל אֵלָיו תָּמִיד יַחֲזֹר,
רַגְלָיו מִטַּלְטְלוֹת בָּאֲוִיר בְּשׁוֹבְבוּת
יָדַיִם אוֹרִיּוֹת מַצִּילוֹת אוֹתָן לָתֵת לָהֶן פְּדוּת.
"המשורר
האשכנזי האחרון" הוא ספר שיריו החמישי של ברקוביץ'. קדמו לו הספרים מודה
באהבה (1995, הוצאת סער) והטרילוגיה תפוזים־חרובים־חרוזים, שראתה אור בין השנים
2014-2007 בהוצאת אבן חושן.
"פתחתי דלת, ועמדתְ שם" ׀ אהרן שבתאי ׀ עם עובד ׀ 2019
ראיתי את כתרךְ
רָאִיתִי אֶת כִּתְרֵךְ, דְּגָנִית, כְּשֶׁפָּרַח
בִּכְפָר לְיַד זֵ'נֵוָה, מַכְחִיל בַּקָּמָה.
עוֹמֶדֶת עַל גִּבְעוֹל גָּמִישׁ וְרַךְ
לֹא תִּתְּנִי סֶלֶק אוֹ תַּפּוּחַ אֲדָמָה,
אֶלָּא הָיִית וְנִשְׁאַרְתְּ פֶּרַח. חֶלְזוֹנוֹת
מוֹצְאִים מְנוּחָה עָלַיִךְ, נְמָלִים
וּלְטָאוֹת רָצוֹת סָמוּךְ לִבְהוֹנוֹת
רַגְלַיִךְ, וְאֶל אַבְקָנַיִךְ מִתְקַבְּלִים
דְּבוֹרִים וּפַרְפָּרִים וְטַל וְקַרְנֵי אוֹר,
וְגִשְׁמֵי קַיִץ, כָּךְ גַּם אֶת רֹאשִׁי
בְּחֵיק אֲהוּבָתִי אֲנִי כּוֹבֵשׁ,
דְּגָנִית יְפֵהפִיָּה. וּבַסְּתָו תִּכְמְשִׁי,
הַשָּׂדֶה יַאֲפִיר, וּטְרַקְטוֹר יַעֲבֹר
וִיכַסֶּה אוֹתָךְ בִּקְצָת עָפָר יָבֵשׁ.
"אמת" ׀ יואב גלבוע ׀ הוצאה עצמית הוצאה לאור ׀ 2019
שירת יואב גלבוע מבקשת את האמת בתמצית, ללכוד אותה במילה אחת, על אף ששיריו קצרים. הוא כמשורר נמשך למילים מופשטות-כוללניות שבתוך שחיקותן הוא תר אחר האמת: אדם, אנוש, קורבן, מוזה, חושך. איך תשתמש במילה שחוקה אחת ותצליח ליצור חוויה אותנטית? רטוריקת השיר של גלבוע מצליחה לעשות זאת באמצעות קצב נלווה ודימויים מפתיעים. הוא מצליח להחיות מילים חלולות ומתות, והלוא גם זה חלק ממשימת המשורר להעביר בנו חוויה. מעבר לכך, קיימת בשירה החופשית הזאת נטייה מליצית לפנות אל העבר הרומנטי ואל הג'סטות הגדולות של פעם.
"תפילת יחידה" ׀ ענת לויט ׀ הקיבוץ המאוחד
לעמוד הספר
“שחרית לנצח” ׀ הרצל חקק ׀ צור-אות
לעמוד הספר
“רשות לתיקון עולם” ׀ בלפור חקק ׀ צור-עולם
לעמוד הספר
"סלפי" ׀ גד קינר קיסינגר ׀ ספרא
לעמוד הספר
"נשל" ׀ אורלי שמואלי ׀ פרדס הוצאה לאור
לעמוד הספר
"ילדות-הבהובי מציאות" ׀ אילנה יופי ׀ הוצאת א. י.
"הציפור והים" ׀ דב בהט ׀ טוטם
לעמוד הספר
"מבוא לדמוגרפיה ישראלית" ׀ ניקולא יוזגוף-אורבך ׀ גוונים
לעמוד הספר
תגובות