close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • שָׁלוֹשׁ פּוֹאֶמוֹת מִקְרָאִיּוֹת

    אלי יונה | שירים | התפרסם ב - 14.10.18

    טֶטרַגרַם

    ויאמר ה’, הנה מקום איתי; וניצבת על הצור והיה בעבור כבודי ושמתיך בנקרת הצור ושכותי כפי עליך עד עוברי. והסירותי את כפי וראית את אחוריי, ופניי לא ייראו… (שמות לג 21)

    לָמָּה אָסוּר לִקְרֹא לֶאֱלֹהִים בִּשְׁמוֹ הַמְּפֹרָשׁ?

    לָמָּה בֶּאֱמֶת אָסוּר לִקְרֹא בִּשְׁמוֹ הַפְּרָטִי?

    כִּי אָז הוּא יֵאָלֵץ לְהָזִיז אֶת הַתַּחַת הַשָּׁמֵן שֶׁלּוֹ

    (אִם הַשָּׂמִים כִּסְּאוֹ…)

    וְלָרֶדֶת הֵנָּה אֵי־מָתַי שֶׁנִּקְרָא לוֹ

    (סֻלָּם יַעֲקֹב בָּנוּי רַק לְקַלֵּי רַגְלַיִם)

    אֲבָל לֶ”אֱלֹהִים” בְּרַבִּים אוֹ לַ”אֲדוֹנַי” בְּרַבִּים

    רַבִּים אֲחֵרִים יְכוֹלִים לַעֲנוֹת בִּמְקוֹם

    (כְּשֶׁבְּנוֹ הַיָּחִיד קָרָא לוֹ בְּיָחִיד

    בּוֹשֵׁשׁ לָרֶדֶת אֵלָיו שְׁלוֹשָׁה יָמִים!)

    וְלָבוֹא תַּחְתָּיו:

    פְּרַיימִינִיסְטֶרִים

    נְשִׂיאִים

    שָׂרִים

    פּוֹלִיטִיקָאִים

    רַבָּנִים

    רוֹדָנִים

    בּוֹסִים

    בִּירוֹקְרָטִים

    מַנְכָּ”לִים

    מַפְכָּ”לִים

    שׁוֹפְטִים

    שׁוֹטְרִים

    מוֹרִים

    הוֹרִים

    etc

    וְהֵם אָכֵן בָּאִים וּמַכִּים

    יוֹרְדִים וּמוֹרִידִים

    עוֹנִים וּמְעַנִּים

    מוֹשִׁיבִים אֶת הַתַּחַת הַשָּׁמֵן שֶׁלָּהֶם עַל הָרָאשִׁים שֶׁלָּנוּ

    בִּזְמַן שֶׁיְהֹוָה יוֹשֵׁב עַל הַתַּחַת הַשָּׁמֵן שֶׁלּוֹ

    (אִם לִפְנֵי כְּ־3000 שָׁנָה חָסַם בּוֹ לְמֹשֶׁה אֶת שְׂדֵה הָרְאִיָּה

    תָּאֲרוּ לְעַצְמְכֶם אֶת מְמַדָּיו כַּיּוֹם!)

    עוֹשֶׂה עַצְמוֹ כְּלֹא שׁוֹמֵעַ,

    נִרְדָּם עִם פֶּה פָּתוּחַ וְנוֹחֵר לָנוּ רְעָמִים.

     

    Children of Israel

               אלגוריה

    הַחוּצָה, יְלָדִים, הַחוּצָה!

    רוֹצִים לָרִיב? עָשׂוּ זֹאת בַּחוּץ!

    גָּעַר הָאָב עַל יְלָדָיו

    וְסָגַר אַחֲרֵיהֶם אֶת הַדֶּלֶת.

    זֶה לֹא עָזַר.

    הֵם הִמְשִׁיכוּ לָרִיב בֶּחָצֵר.

    וּלְאַחַר שֶׁחָטְפוּ מִסְפַּר מַכּוֹת קָשׁוֹת

    וְלֹא נוֹתָר בָּם עוֹד מְתֹם,

    הִתְדַּפְּקוּ אֲפִלּוּ עַל קִירוֹת הַבַּיִת

    בְּתַחֲנוּנִים לַאֲבִיהֶם שֶׁיַּכְנִיסֵם בַּחֲזָרָה,  וּבָכוּ עַד הַשָּׁמַיִם.

    עָבְרוּ רַק עֶשְׂרִים דַּקּוֹת,

    אַךְ לָהֶם זֶה נִדְמֶה כְּאַלְפַּיִם שָׁנָה.

     

     אבשלום

    הוֹ רֹאשִׁי
    רֹאשִׁי תָּמִיד מְסֻבָּךְ
    בְּעוֹד רַגְלַי אַי אַי אַי כַּמָּה כְּמֵהוֹת הֵן
    לְקַרְקַע מוּצָקָה

     

     

    אלי יונה

    משורר (גם בפרוזה) וצייר, בשנים האחרונות פירסם בכתבי עת שונים, ובדצמבר 2017 יצא לאור ספר ביכוריו 'גורגונה - פואמה נרטיבית' בהוצאת ארגמן-מיטב.

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 4
    • 0

    תגובות


    5 תגובות על “שָׁלוֹשׁ פּוֹאֶמוֹת מִקְרָאִיּוֹת”

    1. Eitan Medini הגיב:

      לדעתי מותר וגם חובה לקרא לאלוהים בשמו המפורש
      הוא אומר ששמו הוא ״אהיה״
      ״ כה תאמר להם אהיה שלחני אליכם״
      אנשי הדת למינהם כרגיל המציאו איסורים

      שלוש הפואמות המיקראית שלך הן ניפלאות , אלוהים הוא טוב הרעות נובעת מבני האדם.
      God is Good, God is Goodness

    2. אלי יונה הגיב:

      תודה לך, איתן! אכן אין כל איסור מקראי לקרוא לאלוהים בשמו, בשם שגילה למשה, אלא שנקטתי ב”ליסנציה פואטיקה” כדי לתרץ את חוסר פעילותו – הגלויה לפחות – בחיינו. הרי שיר איננו מחקר מדעי אלא הפלגה בדמיון. שמח שאהבת! מודה לך מאוד על קריאתך ותגובתך המלומדה! הרוע בהחלט נובע מבני אדם, הבטוח שעלינו להיות טובים, עם או בלי אלוהים.

    3. אלי יונה הגיב:

      טוב, זו כבר שאלה של פרשנות, טובה, המצדדים באיסור אכן מפרשים ליטרלית את הפסוק הנ”ל, בעוד שלרוב מפרשים ‘תשא’ כ’תשבע’, קרי, לא תשבע לשווא בשמו. שתי האינטרפטציות אפשריות, כמובן.

    4. אלי יונה הגיב:

      אינטרפר*טציות

    5. אלי יונה הגיב:

      indeed

      thank you very much

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    פיליפ ק. דיק – גאון מטורף או מטורף גאון

    שי מרקוביץ'
    ספק גדול אם עד 1982 שמו של פיליפ ק. דיק היה...

    המומלצים

    מערכת סלונט
    המומלצים של חודש יוני 2018

    חִכּוּךְ / עֵץ הַשִּׁירָה

    יואב איתמר
    חִכּוּךְ לַשִּׁירִים שֶׁלִּי יֵשׁ הֵד כְּמוֹ לִצְעָדִים בְּעִיר גְּדוֹלָה. אִישׁ לֹא...
    שינוי גודל גופן
    תצוגה קונטרסטית