close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • מצטיירת לי תמונה | ישבתי על ברכיך

    יונה וולך | שירים | התפרסם ב - 27.08.23

    מצטיירת לי תמונה / יונה וולך

    מִצְטַיֶּרֶת לִי תְּמוּנָה שֶׁל אָדָם רַב כֹּחַ

    אֲבָל גַּם עִם הַרְבֵּה חֻלְשָׁה

    הוּא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת הַרְבֵּה דְּבָרִים

    אֲבָל בֵּינְתַיִם הוּא הוֹלֵךְ גַּם בַּחֲזָרָה

    יֵשׁ לוֹ מַטָּרָה, צָרִיךְ לְצַיֵּן שֶׁלְּעִתִּים

    מַנְחָה אוֹתוֹ תְּחוּשָׁה

    לְעִתִּים כְּאַבְּסְטְרַקְט מִצְטַיֵּר גּוֹרָל

    שֶׁאֵין דּוֹמֶה לוֹ בַּיַּבֶּשֶׁת כֻּלָּהּ

    כְּשֶׁהוּא פּוֹנֶה לָאָמָּנוּת הַמּוּזָה מַרְכִּינָה רֹאשָׁהּ

    אֲבָל כְּשֶׁהוּא פּוֹנֶה לִקְדֻשָּׁה

    הוּא מוֹרִיד כּוֹבָעוֹ לִכְבוֹדוֹ בִּדְמָמָה.

    (מוּדָע עֶרְכּוֹ וְעֶרְכָּהּ שֶׁל קְדֻשָּׁתוֹ

    אֵין לוֹ צֹרֶךְ בְּצִדּוּק לְקִיּוּמוֹ

    כֵּן, בַּתְּמוּנָה לֹא מוֹפִיעָה מִשְׁפַּחְתּוֹ.)

    ישבתי על ברכיךָ \ יונה וולך

    ישבתי על ברכֶּיךָ, נו, על ברכֵּי מי, וָאֹמַר ברכֶּיךָ

    ונאמר שהשתעשעתי בשערות שעל חזֶךָ, חולמת, מלכּת חלומותיךָ.

    אז ביקשתי ממֶךָ את ראש האהוב שבידידֶךָ.

    (לפנים היו יושבות במרפסות שֶׁל שֶׁלְעבר נשֶׁיךָ בונות מגדלים שָׁם עליךָ)

    במטבח הנפש היו מכינים כֵּרָה לשניים מדוּמים טבּחֶיךָ מִגירויים חזקים כגירוייךָ

    כאילו שישבתי על ברכּיךָ או על ברכֵּי נפשֶׁךָ

    שיניתי מהר שלא אעלה אותי בכפֶּיךָ

    מרוב ששיניתי בךָ יותר ויותר לא אֶרְאֶךָ

    בַּמזרח כבר היו משחררים ג'ין גדול כגודל נפשי אז בביתֶךָ

    ובמערב החלו מבינים כבר דבר אחר מכל הדברים שבקרבֶּךָ

    אז שיחקתי בחוזק נָבוך וְחַי את ראשֵׁי ידידך

    הטפל והמרגיז משכבר הימים רצו להרגך

    הטפל והמרגיז על כל השינויים וחוסר העיקר דורֵךְ בזמנֶךָ

    אֶפֶס יגוּדל לאין סוף ושב לְאֶפֶס בתוך עצמֶךָ

    ואתה כאיום כבר כשרוח הקודש נושאת אותי לָנצח מלבבותֶיךָ

    אז ביקשתי ממֶךָ רק את ראש הטוב שבידידֶיךָ

    יונה וולך

    וולך עסקה בנושאים חדשים חסרי קשר לזמן, למקום, לתרבות ולסביבה, ובנושאים מנותקי קונטקסט תרבותי, בניגוד לשירה המקובלת, ולמשוררים שיצרו באותה העת, ואת אלו שילבה עם "שפת הרחוב" ולעיתים גם במילים גסות "אנטי-פואטיות". בשורותיה, איגדה בדרכה הייחודית את הארכאי עם החדשני. הקרע והַיַּתְמוּת היוו סימן היכר ומגדיר בזהותה ובידידותה עם יוצרים אחרים, כגון מאיר ויזלטיר ויאיר הורביץ. וולך עסקה כביכול ב"טפל" התרבותי המקומי ש"לא נגע לאף אחד" אך היה זה קולו האישי של הפרט בחברה הישראלית, ובמובן האוניברסלי, במה שמוגדר כחברה הבורגנית-קפיטליסטית המתהווה. וולך ידועה לציבור הרחב בזכות שימושה הנועז בארוטיות בשירה העברית המודרנית. שיריה המוקדמים עסקו במיניות, בבדידות, בפחד, במוות ובשיגעון. שיריה המאוחרים עסקו בהכרה, בגוף ונפש, בזהות וריבוי זהויות, בפאראפסיכולוגיה, בפמיניזם, בחולי, ובמוות חווייתי. חדשנותה הביאה לה תהילה והכרה, ובעיקר קהל קוראים רחב, מעבר למעגל קוראי השירה הרגילים בעלי הטקסט היותר מאופק ועדין. צילום עזה צבי מתוך ויקיפדיה

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
    • 1

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    אֲנִי יוֹדַעַת לֶאֱהֹב עִם כָּל הַגּוּף שֶׁלִּי..

    גָּלִית אבגי- כֹּהֵן
    לֹא קְצָת, לֹא כִּמְעַט. עִם הַבֶּטֶן כֻּלָּהּ, וּנְקֻדַּת חֵן אַחַת, בְּכָתֵף...

    שירו יודע ללכת

    מיכאל דקל
    לְכָל מִי שֶׁנֶּעְתַּק הַקּוֹל וּשְׂחוֹקוֹ דּוֹמֵעַ בְּשֶׁקֶט כְּרַחֲשֵׁי הֲלִיכָה, עַל מִדְרֶכֶת...

    סלונט – בית הוצאה לאור למשוררים

    מערכת סלונט
    סנונית ראשונה בסדרה 2020: רות ארטמן, עורכת מדור כתיבה יוצרת, ידיעות...
    דילוג לתוכן