close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • מהדורה ראשונה של “פרנקנשטיין” נמכרה תמורת מחיר מפלצתי

    דפנה רופין | חדשות תרבות | התפרסם ב - 24.09.21

    מהדורה ראשונה “נדירה במיוחד” של הקלאסיקה הגותית מאת מרי שלי שברה את שיא המכירות הפומביות העולמי ליצירה מודפסת שנכתבה על ידי אשה


    מרי שלי היתה רק בת 18 כשהגתה על סיפורו של “תלמיד חיוור לאומנויות אסורות” ועל “הפנטזמה הנוראית של גבר” שיצר. עכשיו, ה”גארדיאן” מדווח, מהדורה ראשונה של קלאסיקת האימה הגותית “פרנקנשטיין או פרומתאוס המודרני” קבעה שיא עולמי במחיר הגבוה ביותר ששולם עבור יצירה מודפסת שנכתבה על ידי אשה, לאחר שנמכר במכירה פומבית תמורת 1.17 מיליון דולר.

    העותק שנמכר היה אחד מ-500 עותקים של הרומן שהודפסו בשנת 1818, והראשון שהוצע למכירה פומבית מאז 1985. בית המכירות כריסטי’ס, שתיאר אותו כ”נדיר במיוחד”, העריך בתחילה שהעותק יימכר בסכום של בין 200,000 ו-300,000 דולר. מבית המכירות הפומביות נמסר כי מדובר בשיא מכירות חדש בעולם ליצירה מודפסת של אשה, עם הצעות שהגיעו למכרז ממשתתפים מכל רחבי העולם.

    העותק מהמהורה הראשונה של “פרנקנשטיין” בשלושה כרכים (צילום: בית המכירות כריסטי’ס)

    השיא ליצירה מודפסת של אשה הוחזק בעבר על ידי מהדורה ראשונה של “אמה” מאת ג’יין אוסטן משנת 1816, שנמכרה על ידי בונהמס בשנת 2008 תמורת 150,000 ליש”ט. עותק של The Tales of Beedle the Bard מאת ג’יי.קיי. רולינג נמכר תמורת 1.95 מיליון ליש”ט בסותביס בנובמבר 2007, אך הוא נעשה בעבודת יד ומאויר, בניגוד להדפסה.

    שלי, בתם של הפילוסוף וויליאם גודווין והפמיניסטית מרי וולסטונקראפט, הגתה את הרעיון ל”פרנקנשטיין” בקיץ 1816, בעת שביקרה ביחד עם בעלה הסופר פרסי ביש שלי את המשורר לורד ביירון בטירתו לייד אגם ז’נבה. הקבוצה קראה תרגומים צרפתיים של סיפורי רפאים גרמניים, וביירון איתגר אותם לכתוב סיפור אימה משלהם.

    מרי שלי (Richard Rothwell, Public domain, via Wikimedia Commons)

    סיפורה על האופן שבו ויקטור פרנקנשטיין יוצר ישות מחלקי גוף ומחיה אותה התפרסם בעילום שם ב-1 בינואר 1818 בהוצאה של 500 עותקים בלבד. הרומן נדחה על ידי ג’ון מאריי, כשפרסי שלי הציג אותו בפני המו”ל כיצירתו שלו. הוצאת לקינגטון, ש”עסקה בעיקר בספרים זולים”, העניקה למרי שלי שליש מהרווח הנקי, על פי מירנדה סימור בביוגרפיה שלה על המחברת. “אלה לא היו תקופות טובות עבור יצירות שנויות במחלוקת, ויצירת יצור מחלקים אנושיים ללא סיוע אלוהי היה שנוי במחלוקת,” לדברי סימור.

    עם הקדמה של פרסי שלי והקדשה לאביו של הסופר האלמוני דאז, וויליאם גודווין, “פרנקנשטיין” זכה לביקורות מעורבות. רק ב-1831 יצאה לאור מהדורה מתוקנת תחת שמה של מרי שלי.

    כיום, “פרנקנשטיין” נחשב לאחד מרומני המדע הבדיוני הראשונים בעולם, יצירת אימה ופילוסופיה, העוסקת בשאלות מרכזיות לגבי המשמעות של להיות אנושי, ושהניבה אינספור עיבודים קולנועיים.

    דפנה רופין

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    תכניתה המוזרה של רוחמה נתנאל

    מיכאל רייך
    עשרה ימים לפני החגים, החליטה רוחמה נתנאל בת השישים, להיפרד מן...

    “כלזמן זה הזמן”

    אריאל הכהן
      הוא ישב בחוץ וחיכה לאשתו. הוא לא אוהב לחכות אבל...

    רַק כְּשֶׁהִפְסַקְתִּי הִתְחַלְתִּי / הַתְחָלָה חֲדָשָׁה

    מילי שמידט
    רַק כְּשֶׁהִפְסַקְתִּי הִתְחַלְתִּי רַק כְּשֶׁהִפְסַקְתִּי לִרְאוֹת אֲנָשִׁים הִתְחַלְתִּי לְהִתְגַּעְגֵּעַ אֲלֵיהֶם רַק...
    שינוי גודל גופן
    תצוגה קונטרסטית