טנא ביכורים
"נפשי משקל עודף" | נועה ניר | עורך: רן יגיל | איור דיגיטלי: "אישתקפות" – נועה ניר | ניקוד ועימוד: ציפי הראל | 78 עמודים | 64 שקלים | 2023
ספר הביכורים של נועה ניר בעל השם והמקורי "נפשי משקל עודף", יש בו נפש מורכבת ומודעת, אבל אין בו שום עודפוּת. הוא התפוצצות של כישרון אמנותי שלא יכול היה עוד לחכות וחייב היה לצאת לאוויר העולם. אם להשתמש בדימוי של פרופ' דן מירון על נתן אלתרמן שהגיח לשירה כפרפר מן התולעת בלא שלב הגולם, הרי שעל ניר אפשר לומר שהיא כנראה שהתה הרבה זמן, אולי יותר מדי, בשלב הגולמי וכעת הכול מתפרץ ושוצף.
שיר אַחַר שיר, בקוראי את כתב היד הפמיניני-פמיניסטי הזה, ראיתי רק שירים טובים וכמעט אי אפשר היה לנפּות דבר. אתה חש ביד הבוטחת שלה שהיא יודעת מה היא עושה כמשוררת: מצד אחד היא עונה על רוח התקופה (הצייטגייסט) ומאוד מעודכנת בתמות המעסיקות את השירה העכשווית, ומן הצד האחר, היא מודעת למסורת השיר והחריגות הפנטסטיות הנהדרות בשיר הן רק שלה, ואין רבות כאלה בספרות העברית, רוצה לומר הן נדירות ביותר.
הרבה מן השירים המבליחים הללו יש בהם יסוד של דיאלוג דמיוני שהוא מעין מונולוג פנימי פוליפוני כמו בשיר היפה "המעגלת", הנה בית מתוכו: "צָעַקְתִּי לֶאֱלֹהִים "תּוֹרִיד לִי גֶּשֶׁם"/ עָנָה לִי אֱלֹהִים "לֹא מוֹרִיד גֶּשֶׁם בְּלִי עִגּוּל"/ "לָמָּה אַתָּה צָרִיךְ עִגּוּל?"/ "צָרִיךְ לָשִׂים לָךְ גְּבוּלוֹת"/ "לֹא רוֹצָה גְּבוּלוֹת"/ "אֵין גְּבוּלוֹת? אֵין גֶּשֶׁם". כאלה בתחום השיר הבודד וגם השער, יש לה רבים יפים להלל. (רן יגיל)
נועה ניר היא יועצת טיפולית, מנחת קבוצות ודולה. היא מגיעה מעולמות הסוציולוגיה והפילוסופיה הפוליטית. שיריה ראו אור באנתולוגיות שונות וזה ספרה הראשון. גדלה ברמת גן ומגדלת בה את ילדיה.
"לְהִישָׁאֵין" | דניאל וייל | עורך: גבריאל מוקד | ספרי עתון 77 | 103 עמודים | 68 שקלים | 2022
שיריה של דניאל וייל מבטאים מצבים חווייתיים בוטים, לעתים על סף הזעקה, גם – ובמיוחד – בתחום היחסים בין הדמויות, וגם בין הדמות המתנסָה לבין שכבות שונות של המציאות. בוטוּת כשלעצמה איננה מתכון להצלחה שירית – מה עוד שהיא עלולה לפרום, או לחלופין לשטח, את הרקמה הטקסטואלית. אולם בשיריה של דניאל וייל, במבחר הכלול כאן, נמנעות רוב הסכנות הללו, בעיקר בגלל רעננות הטקסט וישירות אקספרסיבית של המבע, הנמנע משגרה. חוזק המבע כולל גם רבדי קיום ארוטיים ביחסים בין הדמויות, העשויים להתקיים ולהשתקף כאן לא רק בין שני המינים.
בתוך הבוטות הלשונית החווייתית של רבים מהשירים של המשוררת, שהיא כמעט תמיד יותר פרוידיאנית מיונגיאנית, קיים בשיריה מיזוג – בין שפה עברית דיבורית ועכשווית לבין הדים בולטים של לשון עברית לדורותיה – בעל עומק אסוציאטיבי, המרמז על שכבות שונות של השפה מתחת לפני הטקסט. כך, למשל, בולטות מבחינה זו שורות שהן עכשוויות גם בתוך הגיבוי הלשוני הארכאי: "שֶׁאֶהֱיֶה לָךְ/ מְנוּחָה/ מְרֻשֶּׁתֶת מֶשִׁי/ מְעִיל אוֹר/ לְרִגְעֵי קָרָה" ['פתאום', עמ' 8] והצירוף "מנוחה מרושתת משי" הוא מפתיע ומעולה, בכל טבעיותו ועדינותו העתיקה והחדישה גם יחד. דניאל וייל מגלה נוסח דימויים ותיאור מצבים נפשיים בצורה עצמאית שאיננה כפופה לנוסח מקובע מראש. (גבריאל מוקד)
דניאל וייל, ילידת 1996, היא משוררת, מוזיקאית ואמנית ספוקן-וורד. אלבום הבכורה שלה- "גורת אריות שפת זאבים", יצא בשנת 2022.
"מקץ שעות" | רוית גרוסמן דוד | עורכת: עידית ברק | קתרזיס הוצאה לאור | 74 עמודים | 68 שקלים | 2023
בספר שיריה הראשון ״מקץ שעות״ חושפת בעוז רוית גרוסמן דוד שירה רוויית כאב ותשוקה לחיים, ומגוללת בפני הקוראים את מסעה אל עבר לידת תינוק חי. בגילוי לב פותחת המשוררת צוהר אל נושא הלידות השקטות, אל הזוגיות וההורות שבצילן, ומישירה מבט אל עצמה, אל משפחתה ואל מעגלים רחוקים יותר. בכנות כובשת הספר שופך אור על נושאים רגישים אלו ועל ההתמודדות מולם. אי אפשר לפסוח על הטלטלות שבצידן תעצומות הנפש אשר באות לידי ביטוי בשירתה עזת המבע. (עידית ברק)
רוית גרוסמן דוד (1981) מתגוררת בהרצליה, היא אימא, קצינה בצה״ל, יזמת ״למלא את החלל״ (מיזם תוכן ופעילות לנשים בחופשת לידה שקטה) ומשוררת ישראלית. בעלת תואר ראשון במדעי החברה, תואר שני בחינוך ובוגרת התוכנית הצבאית בלימודי מנהיגות חינוכית של מכון מנדל. ״מקץ שעות״ הוא ספרה הראשון.
"ארץ חדשה" | עמי בארי | עורך: רן יגיל | עיצוב כריכה: יגאל ארקין | צילום כריכה: רונן גוטר | עימוד: רפידוגרף בע"מ | עמדה | 237 עמודים | 64 שקלים | 2023
"רק פנינה נשבעה לי, שברגע הישמע הירייה, נרעד העולם כולו. אז ירד שקט כבד על חצר הקיבוץ הקטן והמוכה. ועוד הוסיפה וגילתה שאחרי מספר ימים ראתה אישה לבושה בשמלת קיץ פרחונית ואוורירית יורדת לבית הקברות. איש לא החזיק בכתפה הרוטטת, איש לא הגיש לה כוס מים קרים. אבל משפנתה ללכת אל הערב היורד, צרח שלדג אחד והמריא בבהלה מעלה מעלה. ולה אין ספק כלל, שהשלדג ידע היטב מדוע צרח, אבל הם לא הבינו עוד שנים רבות". (מתוך הסיפור "שלדג" שבקובץ).
סיפוריו הקצרים של עמי בארי בקובץ "ארץ חדשה" מתנדנים בין קטבים של עצב ושמחה. הספר מחולק לשני שערים: סיפורי סתיו קודרים יותר וסיפורי אביב אופטימיים יותר. בכוונה בחר בארי לתחם את סיפוריו בעונות המעבר שבין לבין, כי הגיבורים שלו, שבדרך כלל מתווים מסלול חיים שלם או מראים קריאת כיוון לאחד שכזה, תמיד מצויים במעין חיכּיון לסיכּום שיסביר את מסלול חייהם, אבל נותרים בעונת המעבר ולא בעונה המרכזית עצמה. (רן יגיל)
עמי בארי, בן וחבר קיבוץ עין החורש, נשוי, אב לשלושה וסב לשישה. מורה, מחנך וסוכן תרבות קיבוצית. מחפש סיפורים, מלקט אותם באיזמל רך, מחבר ומספר.
"עזה / פריז / ירושלים" | מיתר הלל קורמן | ספרי עתון 77 | 68 עמודים | 60 שקלים | 2021
לוקח לאור זמן להגיע
לגוּרי, בדיעבד
הִנֵּה אֲנִי מַבִּיט בַּכּוֹכָבִים
וְהֵם כְּבָר אֵינָם
גַּם בִּתְמוּנָתֵךְ אֲנִי מַבִּיט
הַרְבֵּה מְאוֹד זְמַן
לוֹקֵחַ לָאוֹר
"אף כי הנימה השירית היא מינורית, כביכול של אדם חסר חשיבות, עולה בידי הכותב להציב עולם פנימי של מי שהוא 'בעל השירה'". (יותם ראובני)
זהו אוסף שירים אינטימי אישי ומעמיק, המאגד עשור של כתיבה ומחשבה. הספר, על שלושת שעריו – עזה פריז וירושלים – מאיר תקופות שונות ומהלכים שונים בחייו של המחבר, וקושר בין הפנים החבוי ביותר לבין הסובב הכללי, הקהילתי והאוניברסלי.
תגובות