טנא ביכורים
"בשעת הרעידה" | סיון זיו | עריכה: טלי וייס | עמדה | 89 עמודים | 64 שקלים | 2021
נקודת תפנית
אִי אֶפְשָׁר לְהָאִיץ עַד לַנְּקֻדָּה
עָלֶיהָ לְהַבְשִׁיל לִכְדֵי תּוֹבָנָה מֻחְלֶטֶת
עַד לַמָּקוֹם בּוֹ הַסֵּבֶל בָּהִיר וְהָאֹשֶׁר עֲלָטָה
וּבַמָּקוֹם הַזֶּה בְּדִיּוּק תּוּכְלִי לְהַגִּיד
זוֹ הָיְתָה נְקֻדַּת הַתַּפְנִית
שיריה של סיון זיו בספר "בשעת הרעידה" מתאפיינים בחושניות מידתית, בחום אנושי היוצא מהלב ונכנס אל הגוף. זהו קסם ששוטף אותך באהבה, וגם בשעת פרידה הדברים נכתבים ונקראים בגובה העיניים וברגש מלא, בכנות ובאומץ. כוחם של השירים האלה הוא במידתיות הרגש שלהם. זו משוררת שאינה מאופקת מדי ולא מלודרמטית מדי. היא שׁם באמת. היא שׂמה את הלב הנא שלה על הדף וכובשת אותך, וזו נקודת התפנית שלך, הקורא/ת. (רן יגיל)
"פֶּסע פֶּגע פֶּצע" | מיתר מורן | עריכה: שי שניידר-אילת | עירובין | 96 עמודים | 70 שקלים | 2022
שיריה של מיתר מורן מתחילים במקום שבו הדיבור נגמר. נפש הנדחקת אל נקודות קצה ומחשבת לאבד את עצמה בחומרי החיים, מקוששת אחר המילים כמו אחר אבנים או עצים למדורה. זוהי שירה המובילה את הקורא עד עינות הבדידות, עד קצות הבשר: השירה מחוללת תנועה של הרס ופירוק ובה בעת אוספת ומשיבה ממנה בעצם המעשה השירי ובדמותו. גם כשהיא נכתבת ממעמקיה של היחידות, השירה הזאת מפולשת לנופים זרים; בשורש הווייתה היא אחרת, תמיד אחרת, כמי שמתקשה לזהות את חתימתו שלו. לעולם על גבולו של בית שלא יהיה ביתה, שירתה של מורן מטה אוזן לכתלים ומלמדת עצמה לדבר: מילה במילה, תו אחר תו. יש והיא מתנודדת לכאן ולכאן, כמי שלומד ללכת ללא תמיכה. מה שעלול להצטייר כווירטואוזיות אינו אלא פרפור של התחלה, שוב ושוב: מורן כותבת כמי שיש לה בכל פעם גפרור יחיד להאיר באמצעותו את החשכה; והרף חיי הגפרור מקפל בתוכו, בלית ברירה, עולם שלם. צילומים, רישומים ועבודות דיגיטליות מעשה ידיה של המחברת נפתחים מדפי הספר הזה כחלונות: ספק הבזקים של מחוזות לב חסרי שם, ספק אשנבים המוליכים את פנייתו של הקול המדבר הלאה מן השורות האלה, החוצה – אל העולם שבו הוא מבקש למצוא את פניו, את פנינו. (עודד וולקשטיין)
"פֶּסע פֶּגע פֶּצע" הוא ספרה הראשון של מיתר מורן – משוררת ואמנית רב תחומית, העוסקת בצילום, VR ועוד. ספרה הוא שילוב בין ספר שירה וספר אמן, ועוסק בנושאים כמו אהבה, אובדן, מהות החיים והלא-נודע.
"המחברות של מרתה" | טלילה קוש | עריכה: יעל גבאי | הוצאת כרמל | 348 עמודים | 79 שקלים | 2021
מרתה, אישה צעירה, חלמה על חיים יוצאי דופן, רצתה לטרוף את העולם, לחיות את חייה, רצתה לכתוב. היא יכולה היתה להיות סופרת, אבל המלחמה הגדולה הרסה הכל. “המחברות של מרתה” מגולל את קורות הדבר האחד שכתבה, עשרות שנים אחרי, כשהיא מאושפזת במחלקה לבריאות הנפש בבית חולים בחיפה. קירבת נפש עמוקה מתפתחת בינה לבין הרופא המטפל בה, ומאפשרת לה זמן ומקום לכתוב. בחדרה שבמחלקה ובעיקר בבית קפה קטן על הטיילת של בת גלים, מול הים, היא כותבת את “אלה תולדות” שלה, ממואר נשי סוער ומופנם, נוקב וחומל, מלא עוצמה ועדינות, כמוה. עם הכתיבה היא מוצאת, גם אם לזמן נקוב, את החיים שלה.
“המחברות של מרתה” הוא רומן מקורי שמשלב פרוזה וכתיבה דוקומנטרית, בידיון וזיכרונות אותנטיים, בסיפור חיים של אישה שהייתה, סיפור על אהבה.
זהו הרומן הראשון פרי עטהּ של טלילה קוש, חוקרת ספרות ותרבות, מלמדת יוגה וטאי-צ’י-צ’ואן.
"הדרך אל המציאות" | אריאל רינלנד | עריכה: טל איפרגן | עמדה | 140 עמודים | 64 שקלים | 2022
מאז שחר קיומם הגו בני האדם סיפורים ואגדות ובאמצעות כוחו זה של הדמיון האנושי נוצר עולם חדש, המתנהל במקביל לעולמנו אנו. רק כיפת זמן אחת שומרת על אלו הסיפורים מפני איום השיכחה. אלא, שפִרצה קטנה בכיפה זו מאפשרת לילד אחד לעבור מעולם המציאות לעולם הדמיון. הדבר משבש את האיזון הקיים ומוליד שרשרת אסונות המובילים את עולם הדמיון לכליה ואבדון. כדי לבטל זאת, על הילד לחזור למקום שממנו בא. זמנו הולך ואוזל, ויש החותרים לחסלו כדי למנוע את יציאתו לעולם האמִתי.
"הדרך אל המציאות" הוא רומן פנטזיה העוסק בַּגבולות שאינם תמיד ברורים בין דמיון למציאות, ושוזר אלה באלה במתכונת של סיפור בתוך סיפור, חלומות, זיכרונות, הרפתקה ואהבה חוצת עולמות.
אריאל רינלנד הוא חיפאי, יליד 1991. בוגר לימודי עריכה לשונית ומתורגמן לשפת הסימנים. "הדרך אל המציאות" הוא רומן ביכוריו.
"טבילת חמה" | סשה פקטור | עריכה: יואב גלבוע | קתרזיס הוצאה לאור | 53 עמודים | 68 שקלים | 2022
"טבילת חמה" כולל 36 שירים שבהם מציירת המשוררת במכחול מדויק את המלחמה הפנימית – הטרגדיה האנושית הכמעט אבסורדית – של אדם הפוגש את גורלו בכל מקום שאליו מגיע. שירי הספר הם יומן מערכתי הנע בחיים כמו ורידים ועורקים, פועמים מילה אחר מילה זעקות של בדידות ושל חוסר יכולת למצוא מקום בעולם מבחינה דתית, חזותית, חברתית ומשפחתית.
מתוך הספר:
אֲנִי טוֹבֶלֶת בֹּהֶן בַּמַּיִם הַטְּהוֹרִים,
רֶגַע לִפְנֵי הֲמָרָה,
רֶגַע לִפְנֵי הֲפִיכַת אָלֶכְּסַנְדְּרָה לְאֵלִיָּה.
שׁוֹאֶפֶת אֲוִיר תַּחַת חָלוּק כָּבֵד,
כָּבֵד כְּמוֹ הֶעָבָר.
עוֹד רֶגַע אֶטָּבֵל כֻּלִּי,
מִכַּף רֶגֶל וְעַד הַשַּׂעֲרָה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁעַל רֹאשִׁי,
וְאֵהָפֵךְ לְבִתּוֹ שֶׁל אֵל אֶחָד,
חֵלֶק מֵעַם, סְגֻלָּה.
סשה פקטור (1993) היא משוררת ישראלית. עלתה מרוסיה בשנת 1999 ומתגוררת במושב בצפון. בוגרת תואר ראשון בלשון ובספרות ממכללת ״אורנים״.
תגובות