המומלצים של פברואר 2023
"חתולה ושוזו ושתי נשים" | ג'וּנְאִיצִ'ירוֹ טַנִיזַקִי | תרגום מיפנית: דורון ב. כהן | כרמל | 98 עמודים | 64 שקלים | 2022
רומן קומי קצר של אחד מענקי הסופרים היפנים במאה העשרים, ג'וּנְאִיצִ'ירוֹ טַנִיזַקִי ("יש המעדיפים סרפדים" והמסה "בשבח הצללים"), על גבר צעיר המתגלה כחסר אונים מול תביעותיהן הסותרות של אמו, אשתו הקודמת ואשתו הנוכחית, בעוד אהבתו האמיתית נתונה לחתולה לילי, אותה אימץ בצעירותו.
"חתולה ושוֹזוֹ ושתי נשים", שפורסם בשנת 1936, משלב תיאור ריאליסטי של מציאות החיים בקרב בני המעמד הבינוני הנמוך ביפן של אותם ימים, עם ראִייה פסיכולוגית דקה ונוקבת של הדמויות האנושיות, מניעיהן ורגשותיהן. והחתולה, כדרכם של חתולים, עושה מה שמתאים לה, ומניעה את העלילה בדרכה הסבילה.
"ואלוהים הרג את הכלה" | יוסי וקסמן | עורכת: דנה שחף | קתרזיס הוצאה לאור | 330 עמודים | 78 שקלים | 2022
"ואלוהים הרג את הכלה" מלווה שלושה דורות של נשים יוצאות דופן בנות משפחה אחת בירושלים. שושנה הציירת שבורחת אל מיסיון הנוצרים מהשידוך העקום שלה, נעימה החוזרת בתשובה שנאבקת במחלת הסרטן ובדרך אל הקבר מתענגת על רומן אהבים אסור עם האונקולוג שלה, ופרד, אושיית האינסטגרם, שלא מבינה למה בשנת 2019 עוד יש בכלל טעם בחתונה, גם אם בת זוגה ממש רוצה. הדורות מתחלפים, האתגרים משתנים, אבל הפטריארכיה היא אותה הפטריארכיה. בתכסיסים, בהומור, באומנות ואף במוות הן מנסות להשיג שליטה על חייהן ולברוח מגורלן הבנאלי ה(כמעט) ידוע מראש.
בלשון ישירה ומושחזת, ביד אומן וירטואוזית, נע הספר בין השנים וסיפורי הדורות, ומעלה על נס את העוצמה שבמאבקי היומיום של שלוש נשים ייחודיות.
"ירמיהו" | יוסף עמרני | הוצאת כריכה – סוכנות לסופרים | 415 עמודים | 98 שקלים | 2022
בשנת 643 לפני הספירה נולד ירמיהו אל תפקיד הנביא שהועיד לו האל מבטן אימו. הימים הם ימיה האחרונים של ממלכת יהודה הנתונה במשבר חברתי ואמוני ובחוסר ביטחון קיומי. לצד הפולחן הדתי לאלוהי ישראל, מתנוסס פסלה של אשתר בבית המקדש ובגיא בן הינום מקריבים ילדים למולך.
החל מגיל שבע-עשרה עומד ירמיהו על במות ציבוריות ומוקיע את העם על מעשיו, בעיקר על פשעיו החברתיים, תוך סכנת חיים ממשית. חייו נידונו להיות חיי ייסורים מלאי טלטלות וכאב, אהבה לא ממומשת ובגידות, והדבר היחיד שמובטח לו הוא שהאל יציל אותו ממוות.
"ירמיהו: סיפורו של נביא החורבן והגאולה" הוא רומן ביוגרפי-היסטורי המגולל את מסכת חייו הסוערת של נביא הזעם בתקופת מלכותם של ארבעת המלכים האחרונים של יהודה. בתוך נוף קדומים קמים לתחייה דמויות בלתי נשכחות ואירועים היסטוריים רבי חשיבות, בהם קרבות עזים בין מעצמות-על, מצור אכזרי וחרפת רעב, הבקעת חומות ירושלים וחורבן נורא בתקופה כה מכרעת וגורלית בתולדות עם ישראל.
יוסף עמרני הוא חוקר תנ"ך, איש חינוך ומנהל בית ספר הרואה בהוראת התנ"ך שליחות חשובה מאין כמוה. "ירמיהו" הוא ספר הביכורים שלו.
"אושר מאחורי העצים" | רונית מטלון | עריכה: מיכל בן נפתלי | ציור על העטיפה: דוד גינתון | עם עובד | 206 עמודים | 88 שקלים | 2023
הגעגוע ליצירתה של רונית מטלון, תחושת דחיפות והכרת טובה עומדים ביסוד קיבוצו של אושר מאחורי העצים, אשר ניכרת בו חתימת היד המוּכרת של המחברת.
"אושר מאחורי העצים" מאפשר לנו לעקוב מקרוב אחר חיפושיה ומעבריה הסגנוניים של סופרת גדולה, ששבה לפקוד את הנוף הגאוגרפי, החברתי והנפשי שהכירה מקרוב: נופם של מהגרים ממצרים שהתיישבו בישראל, בקמרון או בפרוור פריזאי, גברים ונשים אבודים אשר שרויים בעל כורחם בתנועה חסרת מנוח.
הקובץ "אושר מאחורי העצים" פורשׂ בסדר כרונולוגי מ־1979 עד 2012 סיפורים ונובלה של רונית מטלון (2017-1959). הסיפורים הקצרים, שראו אור בכתבי עת ובעיתונים, והנובלה "אושר מאחורי העצים", שפורסמה תחילה במוסף מיוחד של "הארץ" ופרקים מתוכה שולבו ברומן "שרה, שרה", מובאים כאן לראשונה בספר. את הקובץ חותם חיבור שכתבה רונית מטלון בת ה־14.
הציור של דוד גינתון "אושר מאחורי העצים", המתואר בנובלה, מובא בעטיפה – ובמלואו בתוך הספר.
"געגועים לאריות הים" | דוד בק | עריכה: לילי פרי | עיצוב כריכה: יאנה סגל | איורים: שרון וובר-צביק | טוטם ספרים | 188 עמודים | 89 שקלים | 2022
ארבע דמויות: אימא, אבא, בן ובת, מחפשות הבּיטאט: מקום במובן של בית. במרכזו של רומן הביכורים המרשים של דוד בֵּק "געגועים לאריות הים", רומן משפחתי יהודי-ישראלי מסורתי, עומדת ההגירה הפיזית, ובעיקר ההגירה שבלב. בק מצליח לשמור על מסגרת סיפורית רחבה וסיגוּר סיפורתי ראוי בארבעה פרקים יפים של פרוזה, מבלי שהעלילה הרזה וההדוקה שלו תיזל לצדדים.
הרומן מתכתב תמטית וסגנונית עם "העשב והחול" של דוד שיץ. לא רק עם הכאן והשָׁם, ארץ ישראל וארץ המוצא, ארגנטינה במקרה של בק, כאשר שני המקומות הם מחוזות געגוע בלתי מושגים כי החלום תמיד גדול מסך חלקיו ולאן שתיסע אתה תמיד לוקח איתך רק את עצמך – גם הניסיון הנואש לאיחוד משפחתי בתוך התא הקטן קיים כאן, כמו ברומן של שיץ.
אלא מאי, אף על פי שאין כאן גורם חיצוני כמו מלחמת עולם, למשל, המפריד בין הגורמים המשפחתיים, בק הוא הרבה יותר קיצוני משיץ, בחזקת כל אדם הוא אִי לעצמו בתוך עולם פוסטמודרני קר ומנוכר. יש כאן יותר אדישות שפושָׂה זה כלפי זה מאשר רגש של שנאה גואֶה ופנקסנות משפחתית כתוצאה מטראומה.
מיכל, הבת במשפחה, כותבת זאת טוב ממני: "לא אתה ולא אבא או אימא גידלתם או דאגתם להרגשת שייכות בקהילת שולמן הזעירה, אתם הפוכים ממני. כל שולמן אצלנו סולו על כדור הארץ, כאילו כל אחד יצא מפחי אשפה מפוזרים ביקום".
מי ישלם על הטעויות של משפחת שולמן? והאם אלה באמת טעויות, או שמא החיים עצמם הם הקוראים לנו בקולם כאריות הים מן האוקיינוס לצאת אל המסע הגדול בלית ברירה, דרך מוכתבת או אישית של בחירה שאין ממנה חזרה, הגוזרת ניתוקים חותכים בארבע הנפשות שמצאו מחבר. (רן יגיל, מבקר, עורך וסופר)
תגובות