המומלצים | שירים
"חשבנו שזה גן־עדן, כוסאמו" | חגית מסיקה | עריכה: ללי ציפי מיכאלי | קתרזיס הוצאה לאור | 105 ע"מ | 68 ש"ח | 2022
זוֹ לֹא אָהֲבָה, זֶה יוֹתֵר מֵאַהֲבָה –
זֶה הַנַּרְקוֹס שֶׁלִּי, סִבַּת הַמָּוֶת.
זֶה מַה שֶּׁמַּשְׁאִיר אוֹתִי בַּחַיִּים
זֶה חֶבֶל טַבּוּר
דָּם קַדְמוֹנִי.
לָבָן סָמִיךְ בְּמַחֲבַת רוֹתַחַת,
נָחָשׁ אַרְסִי
בֵּין סְדִינִים בְּבֹקֶר יָפֶה.
ספר השירים החדש והראשון של המשוררת חגית מסיקה ״חשבנו שזה גן־עדן, כוסאמו״ הוא כמו משחק תפקידים שובב בין ישויות של מעלה לבין ישויות של מטה, בין האדם לאלוהיו, לאלוהים כלשהו. קולה של המשוררת רודף אחריה ודורש ממנה להיוולד מחדש מתוך חווית המוות, לשוב אל חוף מבטחים של רגש, לבקר בתהום ולחזור. שירתה של חגית מסיקה מביאה ניחוחות שלא מכאן, כמו השפעות של פולק־רוק אמריקאי ורוק פסיכדלי, אולם אלה מגיעים תחת יופייה של העברית ומושגי יסוד ישראלים מציאותיים.
"מה איבדת בפולין?" | שוקי גוטמן | אשכולות פואטיקה | 91 עמ' | 59 ש"ח | 2022
"מה איבדת בפולין?", ספר שיריו החדש של שוקי גוטמן, הוא גלוית אמת. באומץ, בכנות וביושר רב, הוא מעניק לנו דבר-מה נדיר בשירה העברית: את קולו של היהודי-הישראלי העכשווי, אשר נמשך בחבלי קסם אפלים אל מחנות המוות בפולין. זהו מסע פואטי מורכב, עדין מאוד, אך גם אפל ומסוכן, מסע שנוגע בצדדים רבים, הן בנפש הקורבן, הן בנפש התליין, וכמובן בנפש הכותב אשר מביט ממרחקי הזמן על ה'ארץ האימה'. יותר מכך, למקרא השירים נדמה ששפתו השירית של גוטמן אף מגלמת את אותו עולם. גוטמן נוקט בשפה שירית מיוחדת במינה: שפה שבחלקה שוטפת בבהירות, אך בחלקה מרוסקת ומשובשת. זו שפה אישית שיש בה גם מן הכאב וגם מן הגאולה, אשר מקנה לספר כולו איכות שירית חזקה ומרגשת.
שוקי גוטמן, משורר ואיש חינוך, יזם תרבות, מו"ל ופואטרי-תרפיסט. מרצה לאינטליגנציה פואטית, מנחה סדנאות כתיבה להעצמה אישית , מאמן יוצרים בראשית דרכם ושופט בתחרויות סיפורים קצרים ושירה.
"בוקר, צהריים, ערב" | דב בהט | עריכה: לילי פרי | סלונט בית הוצאה לאור | 176 עמ' | 84 ש"ח | 2021
חַדְשׁוֹת הָעֶרֶב
הַיּוֹם מִתְחַלֵּף לְאִטּוֹ לְעֶרֶב,
הָעֶרֶב הוֹפֵךְ לְלַיְלָ
שֶׁכּוֹבֵשׁ אֶת הָאָדָם.
הַחוֹלֶה מִסְתּוֹבֵב בְּתוֹךְ מַכְאוֹבָיו.
בִּקּוּר אִלֵּם שֶׁל הַלְּבָנָה
מַחְמִיר אֶת הַמַּצָּב.
הַשֶּׁמֶשׁ מִתְמַהְמַהַת
בִּקְצוֹת הַשָּׁמַיִם,
גֶּשֶׁם חוֹדֵר דֶּרֶךְ וִילוֹן –
נִרְשְׁמָה הֲקָלָה.
לֹא נִדְרְשׁוּ רוֹפְאִים,
רַק מְעַט מַיִם.
"בוקר, צהריים, ערב", ספר השירים החדש של הסופר, המשורר והמדען דב בהט, נקרא כשילוב חכם ומרגש של שירים שנחצבו באבן. יש ביניהם שירי טבע ומדע, שירים חברתיים, שירי אהבה – שירים שהם בחלקם אישיים, כאלה שלא חוששים מפני נגיעה בנושאים רגישים כמו הזדקנות הגוף והנפש. הספר המרגש הזה נפתח בשורה של שירים חברתיים עוקצניים שכולם כתובים עם זיק בעיניים וטון כמעט סאטירי. אלו הם שירים שלא עושים הנחות לאיש או אישה ובעיקר, זהו ספר שירים המקיף מנעד רחב של רגשות וחוויות אנושיות, ודב בהט מתגלה בו כמשורר כן, אמיץ ונוגע. ובלשונו של פרופ’ גבריאל מוקד: ”דב בהט מפתיע בתחום היצירה הספרותית בשנים האחרונות, וכתיבתו היא כמעט תמיד בעלת ערך וקווי היכר מעניינים… דב בהט מעניק ייחוד נדיר ובלתי צפוי בנוף השירה שלנו.”
"ממלאת מקום" | סמדר פייל | עורך: רן יגיל | עמדה | 97 עמ' | 64 ש"ח | 2021
הכי מסובך זה לכתוב שיר פשוט. אמירה ישירה ופרוזאית בשורות קצוצות שתיגע בליבךָ ובמרכז עצבּיךָ. השירים של סמדר פייל ב"ממלאת מקום" ובכלל, עושים זאת לקורא אוהב השירה. דומֶה השיר שלה לקסם. זה קורה לנגד עיניךָ ואינךָ מבין איך היא עשתה את זה, וגם כאשר מסבירים לך את הקסם, או במקרה הזה אתה נותן דעתך ומסביר לעצמך את השיר, לא תוכל להנהיר עד הסוף את רגע ההיקסמוּת שבו נשבּיתָ בו גם בקריאה שנייה ושלישית. ארבעה שערים לספר והם עוסקים בזוגיות ומשפחה, בבדידות האישה, בריגוש ובאהבה, בקריירה ובפמיניזם, באמונה ובתהייה על קיומה, אבל אלה רק מילים מופשטות ומכלילות ולא השפה הפרטית של פייל שכובשת אותך בָּאינטימיות שלה. צריך לקרוא את השירים. (רן יגיל)
"אבא מחזיק תינוק" | תום הדני נוה | עריכת הסדרה: אלעד זרט | עם עובד | 70 עמ' | 72 ש"ח | 2022
אַתָּה מִצְטָרֵף אֶל הָעוֹלָם
כְּשָׁעוֹן אֶל הַזְּמַן.
לְמֵאִית שְׁנִיָּה
אַתָּה הָאַחֲרוֹן לְהִוָּלֵד –
כָּל הַחַיִּים
וְכָל הַמֵּתִים
מֵאֲחוֹרֶיךָ.
תום הדני נוה, נולד בשנת 1979 וגר בגבעת ברנר. הוציא לאור עד כה שני ספרי שירה: "פרא בית החזה" (בארד, 2011) ו"מפי התן" (קשב לשירה, 2015). נשוי ואב לבן ובת.
תגובות