close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • איזה רציחות נפלאות!

    שי מרקוביץ' | הומאז' | התפרסם ב - 16.05.18

    "האיש שצפה בנשים", ספר שני מפרי עטו של הנס רוזנפלדט, יוצר הסדרה המופלאה "הגשר", רואה אור בארץ ומוכיח כי הבחור יודע לעשות לא רק טלוויזיה

    הוא כתב לא מעט ספרים, יצר תסכיתי רדיו רבים, הנחה עשרות תוכניות טלוויזיה, אך תהילתו של הנס רוזנפלדט לעולם תהיה על הסדרה "הגשר", קו-פרודוקציה דנית-שבדית (ובעונה האחרונה גם גרמנית), כנראה סדרת המתח הטובה ביותר בטלוויזיה, לפחות עד כה.

    אמנם, המפיקים הכריזו שהעונה הרביעית של "הגשר", שהוקרנה זה עתה גם בישראל, תהיה האחרונה, אבל שמענו הצהרות כאלו לא פעם – ולרוב הכסף עשה את שלו, והן לא התממשו. נקווה שלא יתממשו גם הפעם. וחוץ מהאיכות המצוינת של הסדרה, העם גם רוצה לראות את מרטין מחוץ לכלא.

    ובין עונה לעונה ניתן להעביר את הזמן עם הספרים של רוזנפלדט – ויש לא מעט כאלה – אותם כתב עם שותפו הקבוע מיכאל יורת'. אמנם הספרים שלו פחות טובים מהדמויות שהוא יוצר על מסך הטלוויזיה (ועל כך בהמשך), אבל גם הם יצירות מתח משובחות למדי.

    גם ברוב ספריו מופיעה דמות קבועה – הפרופיילר סבסטיאן ברגמן, הוא מופיע גם בפרק השני של סדרת הספרים, "האיש שצפה בנשים", שיצא בימים אלה בהוצאת "כנרת זמורה מודן", בתרגומו של אסף שור.

    רודף נשים וצדק

    ברגמן, שנולד בספר הראשון של הסדרה, "סודות אפלים", שיצא בתרגום עברי בשנה שעברה, הוא פסיכולוג פורנזי רודף נשים וצדק (לאו דווקא בסדר הזה). הוא מהמומחים הגדולים של שבדיה בכל הנוגע לרוצחים סדרתיים. הוא אלמן שאיבד את אשתו ובתו באסון הצונאמי הגדול בשנת 2004 – ומכאן אולי מותר להניח מאיפה צמחה דמותו של הנריק ב"הגשר".

    ברגמן מנסה להטביע את יגונו בנשים מזדמנות ובפיענוח פשעים אלימים, אבל במקום שהעבר יתפוגג באפלה, הוא ממשיך לרדוף אותו. הוא יהיר, זאב בודד, המתקשה להפוך לחלק מהצוות, ועבודתו כפסיכולוג מגדירה אותו ומכתיבה את מהלכיו. אבל תנו לו מטרה ראויה – והוא מתעורר לחיים ונועץ בה את שיניו, עד שהוא מגיע לפתרון המיוחל.

    "האיש שצפה בנשים" מוצא אותו שבור לחתיכות, הוא סובל מגל החום הלא אופייני, המתלווה גם לגל רציחות של נשים ברחבי שטוקהולם. כל הסימנים מלמדים על מעורבות של הרוצח הסדרתי אדוארד הינדה, אבל ברגמן כבר שלח אותו לכלא לפני למעלה מעשור. צוות החקירה במבוי סתום, וכשברגמן מצטרף אליו, מתברר לו כי הרציחות קשורות ביניהן וגם אליו אישית.

    זכויות הספרים של הספר נמכרו ב-34 מדינות, והוא עובד לסדרת טלוויזיה מצליחה.

    הפריצה הגדולה

    הנס רוזנפלדט נולד בעיר קטנה במערב שבדיה ב-1964. הוא היה נער גבוה במיוחד לגילו, בגיל 14 התנשא כבר לגובה של 2.06 מ' ועבד חלקית כמאמן של אריות הים בפארק המים, כנהג וכמורה לפני שהחליט שהוא רוצה להיות שחקן.

    הוא זכה לגלם כמה דמויות משנה בתוכניות הטלוויזיה, ובמקביל הופיע במשך חמש שנים בתיאטרון הלאומי של גוטנבורג – ואז הבין שקריירת שחקן היא לא בשבילו. הוא עזב את התיאטרון, השתלב ברדיו ובמהרה החל לכתוב לטלוויזיה. רבים מהקוראים יתפלאו אולי, אבל האיש המשקף ביצירותיו כל כך הרבה יגון וקדרות, התחיל בכלל מכתיבת אופרות סבון ומהנחיית שעשועונים.

    הפריצה הגדולה של רוזנפלדט הגיעה ב-2006, כאשר נשכר על ידי חברת הפקה טלוויזיונית בשבדיה לכתוב סדרת מתח שתתרחש בו זמנית בשבדיה ובדנמרק. גיבורי הסדרה היו צמד בלשים משתי המדינות, גבר ואישה, שחקרו סדרת פשעים פליליים סמוך לגבול בין דנמרק ושבדיה. העונה הראשונה של הסדרה הוקרנה ב-2011, ומאז הפכה את פניו של כל ז'אנר סדרות המתח בטלוויזיה. לא רק עלילות הדוקות ומלאות תפניות אלא גם דמויות שלמות, תלת ממדיות, לא נטולות פגמים ולכן אנושיות להפליא.

    העונה הראשונה עלתה לאוויר ב-2011, זכתה להצלחה בכל העולם – שנוכח לדעת כי מותחנים סקנדינביים יכולים גם לרגש – ובמשך השנים נעשו לה שלושה עיבודים: אמריקאי, בריטי-צרפתי ואסטוני. באמצע יצר רוזנפלדט גם סדרת מתח עבור הטלוויזיה הבריטית, "מרסלה", שגם היא זכתה להצלחה רבה. דומה שלאיש יש מגע מידאס וכל מה שהוא נוגע בו, הופך לזהב. ואם חשוב לכם, אז הוא נשוי וגר עם אשתו ושלושת ילדיו בעיר טובאי בשבדיה.

    לטוב ולרע

    את "סודות אפלים", הספר הראשון בסדרת סבסטיאן ברגמן, כתב רוזנפלדט עם שותפו מיכאל יורת' ב-2010, ומאז כתב שבעה כאלה.

    לדבריו כתיבת ספרים הרבה יותר מורכבת מכתיבת תסריטים. "הספר דורש כתיבת הרבה יותר מילים מאשר תסריט. היתרון בספר הוא שזו יצירה שלי ושל מיקי (מיכאל יורת'). זה רק אנחנו והמו"ל ועורך הספר, בעוד שהתסריט הוא רק טיוטה עבור הבמאי, המפיק, השחקנים והרבה אנשים אחרים שיש להם דעות שונות. לטוב או לרע."

    בימים אלה הוא עובד "על משהו חדש", שגם לו עדיין לא ברור מהו. וחוץ מזה, הוא אומר: "אני די מרוצה מהחיים שלי, אני בתקופה טובה."

    שי מרקוביץ'

    עורך ומתרגם, אחרי עשרים שנה בקירוב בתפקידי כתיבה ועריכה שונים בקבוצת "ידיעות אחרונות", מרחיב כיום מעגלים חדשים.

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 3
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    משה רבינו – מנהיג רעיוני ראשון בהיסטוריה

    גבריאל מוקד
    משה רבינו איננו רק מנהיג של ציבור דתי ולאומי מסוים. הוא...

    כְּמוֹ חָתָן אֶת הַכּוֹס / לוּט בִּמְעִילַי

    יהודה לייב ויטלזון
    כְּמוֹ חָתָן אֶת הַכּוֹס שָׁאַלְתִּי בַּקָּפֶה עֲתִידוֹת לְפִי כְּלָלֵי הַטֶּקֶס שְָׁאַלְתִּי...

    מעדיפים את סטאלין

    שי מרקוביץ'
     מאה שנה לאלכסנדר איסייביץ' סולז'ניצין – האיש ששילם על חירותו בשם...
    דילוג לתוכן